Kaynak: http://www.moskovalife.ru/
1935
yılından beri Moskova’nın hayatında “olmazsa olmaz”dır Metro… 197 istasyonlu Metromuz
yılda 9 milyondan fazla yolcu taşır. Elbette Moskova’ya yolu düşenlerin
muhakkak görmesi gereken adres de Metrodur. Çünkü Metro Moskova’da sadece bir
toplu taşıma aracı değildir: Müzedir, hayatın nabzının attığı yerdir,
memleketimden insan manzaraları izleyeceğini podyumdur.
Biz
zaman zaman “dışarıdan gözlerin bakışı” ile Moskova’ya anlatmaya özen
gösteriyoruz. Bu kez de dahacokgezsek.com sitesinde turistlere Metroyu anlatan
bir yazıyı beğendik ve sizinle paylaşmak istedik. Tek tek önemli istasyonlar
anlatılıyor:
Moskova Metrosu
Yer
üstünde gezdiğiniz Moskova kadar bir de yeraltında gezeceğiniz kısmı olan
Moskova Metrosu, başlı başına bir gezi güzergahı oluşturuyor.
Dünyanın
en eski ve en büyük metro ağlarından birine sahip olan bu görkemli ve eşsiz
yeraltı şehrinin içi; çok güzel resimler ve canlandırmalar bulunan sanat
galerilerine dönüştürülmüş.
İçerideki
kaos, metro gürültüsü ve trene yetişmeye çalışan insan kalabalığının arasında
kendinizi; renkler, resimler, avizeler, ve duvar süsleri detaylarını incelerken
şaşkınlık içinde bulacaksınız.
Aldığınız
bir biletle, istediğiniz durağı gezdikten sonra metrodan dışarıya çıkmadan
diğerine geçebilirsiniz ve bu şekilde istediğiniz kadar durak gezebilirsiniz.
Büyüklük bakımından dünyada ki birçok metroyla karşılaştırılsa bile, içeride ki
güzellik ve sanat anlayışı sayesinde Dünya’nın en güzel metrosu olarak kabul
edilmektedir Moskova Metrosu.
İlk
başta bir kaç hatalı binmeden sonra metro ağı sistemini kolaylıkla
çözeceksiniz. Bizim en çok dikkatimizi çeken şey metro o kadar derine yapılmış
ki metroya ulaşmak için yada metrodan çıkmak için kullandığınız yürüyen
merdivenlerin gerçekten dik açıyla duracak kadar eğimli oluşuydu . Alttan
baktığınızda merdivenin üst sıralarında ki insanlar o kadar eğri görünüyor ki
her an patır patır üzerinize dökülecekmiş hissine kapılıyorsunuz.
İçeride
inanılmaz bir hız ve hareket var. Ortalama 90 saniye de bir yeni bir tren
geliyor ve içeride ki tarif edilmez kalabalık hiç bitmiyor. Kaybolduğunuzu
hissettiğinizde anons yapan sesi dinlemek size küçükte olsa bir ipucu
verecektir.
Çünkü
Eğer anonsu yapan kişi erkek ise metro hattı şehir merkezine doğru yol alıyor
anlamına geliyor eğer anonsu yapan kişi kadın ise trenin merkezden uzaklaştığı
anlamına geliyormuş. Bu olgu Ruslarda işe çalışmaya giden baba ve eve dönülen
anne döngüsünden çıkmış.
Ayrıca
Metro Savaş zamanında sığınak olarak ta kullanılmış. Neredeyse tüm Moskova
halkını içine alabilecek kadar büyük bir ağa sahip. Ortalama 200 durağın hepsi
sanat galerisi görüntüsünde ama içlerinden mutlaka gezmeniz gerekenleri size
sıralayacağım.
KOMSOMOLSKAYA
1 NOLU Kırmızı Hat üzerinde bulunmaktadır. Benim en sevdiğim renk olan Limon Sarısı duvarlar ve Beyaz duvar oymalarının muhteşem bütünlüğü gerçekten sizi çok etkileyecek. Barok tarzda döşenmiş olan mimari özellikleriyle ve en önemlisi gözünüzü alamayacağınız kadar güzel görünen avizeleriyle benim için en güzel istasyonlardan birisiydi burası. Savaş ve Barışın konu alındığı mozaikler ve betimlemelerle karşılaşacaksınız. Bu istasyonun mimarları Stalin ödülüne layık bulunmuş.
1 NOLU Kırmızı Hat üzerinde bulunmaktadır. Benim en sevdiğim renk olan Limon Sarısı duvarlar ve Beyaz duvar oymalarının muhteşem bütünlüğü gerçekten sizi çok etkileyecek. Barok tarzda döşenmiş olan mimari özellikleriyle ve en önemlisi gözünüzü alamayacağınız kadar güzel görünen avizeleriyle benim için en güzel istasyonlardan birisiydi burası. Savaş ve Barışın konu alındığı mozaikler ve betimlemelerle karşılaşacaksınız. Bu istasyonun mimarları Stalin ödülüne layık bulunmuş.
KROPOTSKİNSKAYA
1935 yılında açılan 1 NOLU Hat üzerinde bulunan bu istasyon: 10 taraflı sütunların üzerinde gizlenmiş lambalar sütunları aydınlatacak şekilde yerleştirilmiş. Duvarlar ve tavanların bir kısmında beyaz mermerler bulunmaktadır. Ayrıca yerler siyah ve pembe granitlerle kaplanmıştır. İstasyonun tasarımı Paris (1937) ve Brüksel (1958) ‘de yapılan yarışmalarda iki Grand Prix ödülü kazandı. 1941 yılında tasarımcıları ve mühendisleri de mimarlık ve inşaat için SSCB’nin Stalin ödülüne layık bulundu.
1935 yılında açılan 1 NOLU Hat üzerinde bulunan bu istasyon: 10 taraflı sütunların üzerinde gizlenmiş lambalar sütunları aydınlatacak şekilde yerleştirilmiş. Duvarlar ve tavanların bir kısmında beyaz mermerler bulunmaktadır. Ayrıca yerler siyah ve pembe granitlerle kaplanmıştır. İstasyonun tasarımı Paris (1937) ve Brüksel (1958) ‘de yapılan yarışmalarda iki Grand Prix ödülü kazandı. 1941 yılında tasarımcıları ve mühendisleri de mimarlık ve inşaat için SSCB’nin Stalin ödülüne layık bulundu.
PARK KULTURY
1 NOLU hatta geri binip Yugo Zapadnaya yönüne doğru gitmelisiniz. 1935 yılında açılan İstasyon, Sarı ve Kahverengi mermer sütunlar ile beyaz duvar süslerine sahiptir. Salonun sonunda Maxim Gorky’i gösteren bir mozaik paneli vardır.
1 NOLU hatta geri binip Yugo Zapadnaya yönüne doğru gitmelisiniz. 1935 yılında açılan İstasyon, Sarı ve Kahverengi mermer sütunlar ile beyaz duvar süslerine sahiptir. Salonun sonunda Maxim Gorky’i gösteren bir mozaik paneli vardır.
NOVOSLOBOSKAYA
En güzel istasyonlardan biri olan bu metro hattı 5 numaralı Kahverengi(çember şeklinde olan ) Kolsevaya hattının üzerindedir. Tasarımı Pavel Kolin tarafından yapılmıştır. 1952 yılında açılan bu durak kır manzaralı ve Barış temalı mozaik ve vitraylar ile süslenmiş.
En güzel istasyonlardan biri olan bu metro hattı 5 numaralı Kahverengi(çember şeklinde olan ) Kolsevaya hattının üzerindedir. Tasarımı Pavel Kolin tarafından yapılmıştır. 1952 yılında açılan bu durak kır manzaralı ve Barış temalı mozaik ve vitraylar ile süslenmiş.
NOVOKUZNETSKAYA
1943 yılında açılan 2 no.lu hat üzerinde bulunan bu istasyon savaşı, savaşan askerleri ve Kızıl Ordu’yu tasvir eden mermer paneller ve mozaiklerle süslenmiştir. Bronzdan yapılan sokak lambasına benzeyen lambalar tavanda bulunan desenli panelleri aydınlatmaktadır.
1943 yılında açılan 2 no.lu hat üzerinde bulunan bu istasyon savaşı, savaşan askerleri ve Kızıl Ordu’yu tasvir eden mermer paneller ve mozaiklerle süslenmiştir. Bronzdan yapılan sokak lambasına benzeyen lambalar tavanda bulunan desenli panelleri aydınlatmaktadır.
MAYAKOVSKAYA
1938 yılında açılan bu istasyon adını Sovyet şair Vladimir Mayakovskiden almış. Ülkenin 1 günün anlatıldığı bu istasyon 2 no.lu yeşil hat üzerinde bulunmaktadır.
1938 yılında açılan bu istasyon adını Sovyet şair Vladimir Mayakovskiden almış. Ülkenin 1 günün anlatıldığı bu istasyon 2 no.lu yeşil hat üzerinde bulunmaktadır.
PROSPEKT MİRA
1958 yılında açılan durak 6 no.lu turuncu hat üzerinde bulunmaktadır. Tavanlardaki beyaz mermerler keskin kenarlı kornişlerle kesilmiş ve şekillendirilmiştir. Damalı granit zeminle tavanın renk uyumu etkileyici bir görselliğe dönüşmüş.
1958 yılında açılan durak 6 no.lu turuncu hat üzerinde bulunmaktadır. Tavanlardaki beyaz mermerler keskin kenarlı kornişlerle kesilmiş ve şekillendirilmiştir. Damalı granit zeminle tavanın renk uyumu etkileyici bir görselliğe dönüşmüş.
BELORUSKAYA
5 no.lu kahverengi çember hattın üzerinde bulunan bu istasyon 1952 yılında açılmıştır. Tavanlar da bulunan 12 parça mozaik pano ekonomi ve kültür betimlemeleri yapmaktadır. Yerler beyaz kırmızı ve gri seramiklerle döşenmiştir.
5 no.lu kahverengi çember hattın üzerinde bulunan bu istasyon 1952 yılında açılmıştır. Tavanlar da bulunan 12 parça mozaik pano ekonomi ve kültür betimlemeleri yapmaktadır. Yerler beyaz kırmızı ve gri seramiklerle döşenmiştir.
KRASNOPRESNENSKAYA
5 no.lu kahverengi çember hat üzerinde bulunan bu istasyon 1954 yılında açılmıştır. İstasyon beyaz mermer kornişler ve kırmızı granit direklerle inşa edilmiştir. 1905 devrimini anlatan 14 adet kabartmayla dekore edilmiştir.
5 no.lu kahverengi çember hat üzerinde bulunan bu istasyon 1954 yılında açılmıştır. İstasyon beyaz mermer kornişler ve kırmızı granit direklerle inşa edilmiştir. 1905 devrimini anlatan 14 adet kabartmayla dekore edilmiştir.
PLOŞAD REVOLYUTSİİ
3 no.lu mavi hat üzerinde bulunan bu hat 1938 yılında açılmıştır. Benim gezerken çok etkilendiğim ve dakikalarca incelediğim diğer bir istasyonda burasıydı. 20 adet kemer ve bu kemerlerin her bir yanında birer tane olacak şekilde toplamda 76 adet bronz heykelden oluşmaktadır. Ülkenin şanlı geçmişini ve geleceğini temsil eden Sovyet Halkının görüntülerini gösteren bir galeriye sahiptir.
3 no.lu mavi hat üzerinde bulunan bu hat 1938 yılında açılmıştır. Benim gezerken çok etkilendiğim ve dakikalarca incelediğim diğer bir istasyonda burasıydı. 20 adet kemer ve bu kemerlerin her bir yanında birer tane olacak şekilde toplamda 76 adet bronz heykelden oluşmaktadır. Ülkenin şanlı geçmişini ve geleceğini temsil eden Sovyet Halkının görüntülerini gösteren bir galeriye sahiptir.
TEATRALNAYA
2 no.lu yeşil hat üzerinde bulunan bu durak 1938 yılında açılmış. Bronz, kesme cam lambalar ve mermer sütunlar bulunan salonun tavanları kabartma desenlerle süslüdür. Duvarlarda Kazakistan, Ukrayna, Gürcistan, Özbekistan gibi bir zamanlar S.S.C.B üyesi ülkelerin geleneksel dansçılarının kabartmaları bulunuyor.
2 no.lu yeşil hat üzerinde bulunan bu durak 1938 yılında açılmış. Bronz, kesme cam lambalar ve mermer sütunlar bulunan salonun tavanları kabartma desenlerle süslüdür. Duvarlarda Kazakistan, Ukrayna, Gürcistan, Özbekistan gibi bir zamanlar S.S.C.B üyesi ülkelerin geleneksel dansçılarının kabartmaları bulunuyor.
ŞOSSE ENTUZİASTOV
8 no.lu sarı hat üzerinde bulunan bu durak 1979 yılında açılmıştır. Dekorasyonunun teması Rusya’nın özgürlüğüdür. Duvarlarda devrim temalı panolar var ve koridorun sonunda insan elinin oluşturduğu güneş şekline benzer özgürlük temalı bir pano bulunmaktadır.
8 no.lu sarı hat üzerinde bulunan bu durak 1979 yılında açılmıştır. Dekorasyonunun teması Rusya’nın özgürlüğüdür. Duvarlarda devrim temalı panolar var ve koridorun sonunda insan elinin oluşturduğu güneş şekline benzer özgürlük temalı bir pano bulunmaktadır.
ELEKTROZAVODSKAYA
3 no.lu mavi hat üzerinde bulunan bu istasyon 1944 yılında açılmıştır. İstasyon 1946 yılında SSCB Devlet Ödülü’ne layık görülmüş. Tavana monte edilmiş 318 adet lamba ve damalı zeminle çok etkileyici bir görüntü elde edilmiş.
3 no.lu mavi hat üzerinde bulunan bu istasyon 1944 yılında açılmıştır. İstasyon 1946 yılında SSCB Devlet Ödülü’ne layık görülmüş. Tavana monte edilmiş 318 adet lamba ve damalı zeminle çok etkileyici bir görüntü elde edilmiş.
ARBATSKAYA
3 no.lu mavi hat üzerinde bulunan bu istasyon 1953 yılında açılmıştır. Gösterişli avizeler, çiçek kabartmaları, alt kısımlarda ki bordomsu mermerler ile dekore edilmiş bu durak insanda büyüleyici bir sarayda hissini uyandırıyor. Gerçekten metroda mı yoksa hayal dünyasında mı olduğunuzu ayırt edemeyebilirsiniz. Oldukça derinde ve geniş bir alan korunarak yapılmasının nedeni ise Atom Bombasında bile sığınak görevi görebilmesi.
3 no.lu mavi hat üzerinde bulunan bu istasyon 1953 yılında açılmıştır. Gösterişli avizeler, çiçek kabartmaları, alt kısımlarda ki bordomsu mermerler ile dekore edilmiş bu durak insanda büyüleyici bir sarayda hissini uyandırıyor. Gerçekten metroda mı yoksa hayal dünyasında mı olduğunuzu ayırt edemeyebilirsiniz. Oldukça derinde ve geniş bir alan korunarak yapılmasının nedeni ise Atom Bombasında bile sığınak görevi görebilmesi.
Bir
kaç saatinizi ayırmanız ve fotoğraf çekmeniz gereken bu tarihi yer gerçekten
bir metro olmaktan öte dünyada ki bir çok sanat galerisiyle yarışır nitelikte.
Dünya da eşi benzeri olmayan bu güzel metroyu gezerken umarım sizde bizim kadar
keyif alırsınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder