Her yaştan insan Tetris'i bilgisayarlarda, akıllı
telefonlarda ve birçok başka cihazda oynamaktan keyif alıyor.
Bu oyun sanki hep bizimleymiş gibi.
Tetris'in nasıl icat edildiğini ve bu oyunun neyle
hatırlandığına bir bakalım.
Tetris'in
Tarihi
Moskova'daki SSCB Bilimler Akademisi'nin bilgisayar
merkezinde çalışan sıradan bir Sovyet programcısı olan Aleksey Pajitnov, basit
geometrik şekilleri birleştirmeye dayalı bir oyun fikri buldu. Aleksey, pentomino gibi
bulmacalardan ve mantık oyunlarından ilham aldı ve bilgisayar için de
benzer bir şey yapmak istedi.
Öncelikle Pajitnov, figürlerin ağırlık merkezine göre 90
derecelik açıyla dönmesini sağlayarak figürlerin pozisyonunu değiştiren bir
program yazdı. Ancak program o dönemin bilgisayarları için çok ağır geldi ve
gerçek zamanlı oyun oynanmasına izin vermedi. Daha sonra Pajitnov, dört kare
elemandan şekiller alarak bulmacayı basitleştirdi. Tetris böyle doğdu. İsmi
Yunanca "tetra" (dört anlamına gelir) kelimesinden ve Aleksey'in en
sevdiği spor olan "tenis" kelimesinden geliyor.
Tetris'in ilk versiyonu Elektronika 60 bilgisayarlarda
yazıldı. Bulmaca Sovyet programcıları arasında hemen çok popüler oldu ve onu
aktif olarak geliştirmeye devam ettiler. Örneğin Aleksey'in meslektaşı Mihail
Potemkin, Elektronika-60 bilgisayarında oyunun hızını optimize etti. Pajitnov,
basit görünen oyununun Bilimler Akademisi çalışanları arasında ne kadar çabuk
yayıldığına şaşırmıştı. Ancak o, bu fırsatı değerlendirip, o dönem popüler bir
bilgisayar olan IBM PC'ye taşıyarak herkesin kullanımına açmaya karar verdi.
Çok geçmeden Tetris Moskova'nın her yerinde oynanmaya
başlandı. Ancak ticari başarı büyük ölçüde bilim merkezinin müdürü Viktor
Bryabrin sayesinde gerçekleşti. Oyunu çok beğenmiş ve demo versiyonunu
Macaristan Sibernetik Laboratuvarı'na göndermiş. Macar programcılar Tetris'i
Apple II ve Commodore 64 platformlarına taşıdılar. Kısa sürede Batılı şirketler
oyunu öğrendiler ve oyunla ilgilenmeye başladılar. Böylece 1986 yılında
Tetris'in dünya çapındaki yürüyüşü başladı.
Ancak asıl atılım 1989 yılında Tetris'in Nintendo Game Boy
oyun konsoluna çıkmasıyla gerçekleşti. O dönemde Nintendo, Game Boy'u piyasaya
sürmeyi planlıyordu ve konsolu tanıtmak için hit bir oyuna ihtiyacı vardı. Game
Boy'un popülerliğine katkıda bulunan ve aynı zamanda büyük ilgi gören oyun
Sovyet oyunuydu.
Hukuk
savaşları
Tetris'in tarihi aynı zamanda bu popüler oyundan para
kazanmak isteyen çok sayıda şirketin perde arkasında verdiği mücadelenin de
hikayesidir. Sorunlar, Sovyetler Birliği'nde ve ötesinde fikri mülkiyet hakları
ve lisanslama konusunda yaşanan karmaşıklıklardan kaynaklanıyordu.
SSCB'de fikri mülkiyet konusunda açık bir mevzuat yoktu;
her şey devletin malı sayılıyordu. Yani Pajitnov Tetris'i yarattığında oyunun
mülkiyetini iddia edemedi. Tüm haklar Sovyet Bilimler Akademisi'ne, ardından da
dış ticaret birliği Elektronorgtekhnika'ya devredildi.
Bu derneğin uluslararası lisanslama konusunda deneyimi
yoktu, bu da yanlış anlamalara ve anlaşmazlıklara yol açtı. Örneğin, İngiliz
Andromeda şirketinin başkanı Robert Stein, Tetris'in haklarını satın almaya
karar verdiğinde, Sovyetler Birliği ile müzakerelerin kesinlikle uzayacağı
söylenmişti. Böylece Macar geliştiricilerden oyunun Commodore ve Apple
sürümlerinin haklarını satın aldı ve Rus yazarları atlayarak oyunu ABD'de
satmaya başladı. Tetris'in yaratıcısının, projesinin yurt dışında bu kadar
popüler olduğunu öğrendiğinde itiraz etmeyeceğinden emindi.
Nitekim Pajitnov ve meslektaşı Dmitri Pavlovski, Tetris'in
Batı'da dağıtımı için İngiliz şirketi Andromeda ile gönüllü bir anlaşma
imzaladılar. Ancak Elektronorgtekhnika'ya bu anlaşma bildirilmeyince oyunun
hakları konusunda anlaşmazlıklar yaşandı. 80'lerin sonu ve 90'ların başında bu
tür tartışmalar çok yaşandı. Örneğin Nintendo ve Atari Games, Tetris'in arcade
versiyonunu yaratma hakları konusunda hukuki bir mücadele içindeydiler. Aynı
zamanda her iki şirket de bu oyunu başarıyla ticarete döküyordu.
Ayrıca, birçoğu ücretsiz olan çok sayıda Tetris klonu
ortaya çıktı. Böylece Spectrum Holobyte ve Mirrorsoft, grafikleri geliştirerek,
ses ve "Rus havası" ekleyerek kendi Tetris versiyonlarını
yayınladılar - Yuri Gagarin, programın arka plan ekran koruyucularında göründü.
Klonlar orijinal oyunun satışlarını baltaladı ve gelir kaybına yol açtı.
Bağımsız analistler, 1989-1992 yılları arasında 30
milyondan fazla Game Boy satıldığını ve her cihaza Tetris yüklendiğini tahmin
ediyor. Ancak bu durum Aleksey Pajitnov'a herhangi bir gelir sağlamadı. Yıllar
süren davalar ve anlaşmazlıkların ardından Tetris'in hakları ancak 1996 yılında
Pajitnov tarafından kurulan Tetris Şirketi'ne satıldı. O tarihten bu yana
oyunun hakları The Tetris Company tarafından yönetiliyor ve oyunun klonlanması
ve izinsiz kullanımı engelleniyor.
Tetris'in
Kültürel Fenomeni
Tetris, eski bilgisayarlardan oyun konsollarına ve akıllı saatlere kadar akla gelebilecek her platformda karşımıza çıkan kültürel bir fenomen haline geldi. Oyunculara oyunun hem klasik versiyonu hem de ek özellikler, mükemmel grafikler ve seslerle donatılmış modern versiyonu sunuluyor.
Tetris eSpor yarışması CTWC düzenleniyor
. COVID-19 salgınına rağmen Tetris şampiyonaları 2020 ve 2021 yıllarında
da düzenlenmeye devam etti. Örneğin 2020 yılında Klasik Tetris Dünya
Şampiyonası çevrimiçi turnuvası düzenlendi ve 2021 yılında Brezilya'da 11.
yıllık Tetris Şampiyonası düzenlendi.
Oyun çok sayıda bilimsel araştırmanın ve kitabın konusu
olmuştur. 2021 yılında Pajitnov'un eserine adanmış uzun metrajlı
bir film bile gösterime girdi. Bilim insanları Tetris'in insan
beyni ve bilişsel yetenekler üzerindeki etkilerini inceledi. Oyunun
dikkat, hafıza ve uzamsal düşünme becerilerini geliştirmeye yardımcı olduğu
ortaya çıktı.
Psikologlar, bir kişinin bir aktiviteye o kadar fazla
dikkat ve zaman ayırması ki, bu aktivitenin karakteristik görüntülerini
rüyalarında, düşüncelerinde ve gerçek dünyada görmeye başlaması olgusuna oyun
adını verdiler. "Tetris sendromu" ilk olarak 1994 yılında Wired
dergisinde "Tetris'teki Beyniniz" başlıklı bir makalede ele alındı.
Oyun insanları bir araya getirdi. Örneğin Hollanda'daki
Delft Teknoloji Üniversitesi'ndeki öğrenciler, 96 metre yüksekliğindeki bir
binanın her odasının pencere pervazına renkli lambalar yerleştirdiler ve daha
sonra bunları açıp kapatmaya başlayarak düşen blokların hareketini simüle
ettiler. Yapım süreci her katta 10 oda bulunan 15 kattan oluşuyordu. Sanki
bütün ev Tetris oynuyormuş gibiydi.
Tetris yeni teknolojilere ve platformlara uyum sağlamaya ve
gelişmeye devam ediyor. Oyun, ilk çıktığı günden bu yana popülerliğini
kaybetmemiş ve her yaştan oyuncunun ilgisini çekmeye devam ediyor. Tetris'in
modern versiyonları ve uyarlamaları, klasik oyun tarzıyla yenilikçi
yaklaşımların bir arada yürüyebileceğini kanıtlayarak, bu ikonik oyunun uzun
ömürlü olmasını sağlıyor.
Tetris
hakkında ilginç gerçekler
Tetris'in ilk versiyonu, Elektronika-60 mikrobilgisayarının
grafiksel bir arayüzü olmaması nedeniyle metin tabanlıydı. Her blok köşeli
parantez içinde bir boşluktu.
Klasik Tetris'e eşlik eden müzik, video oyunlarının en
bilinen melodilerinden biri haline gelen Rus şarkısı
"Korobeiniki"den esinlenmiştir .
1993 yılında Rus kozmonot Aleksandr Serebrov, Mir uzay
aracına Tetris'li bir Game Boy ile bindi. Böylece Tetris uzayda oynanan
ilk bilgisayar oyunu oldu .
Tetris'in farklı platformlar için 200'den fazla lisanslı
versiyonu bulunmaktadır.
İngiliz Faith Chopdat, uçakta Tetris oynadığı ve uçuş
görevlilerinin uyarılarına rağmen durmayı reddettiği için dört ay hapis
cezasına çarptırıldı .
Tetris, 2007 yılında Dünya Video Oyunu Onur Listesi'ne
girdi.
Oyunun tüm versiyonlarının toplam satışları 500 milyon
kopyaya ulaştı
2010 yılında Guinness Dünya Rekorları Tetris'i "tüm
zamanların en iyi bulmaca oyunu" olarak nitelendirdi.
2010 yılından bu yana her yıl düzenlenen Klasik Tetris
Şampiyonası (CTWC), dünyanın dört bir yanından en iyi oyuncuları bir araya
getiriyor.
Tetris, 2007 yılında Dünya Video Oyunu Onur Listesi'ne
girdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder