Moskova

Moskova

17 Kasım 2024 Pazar

Kısacık öykülerin atası “Basniya”



Rusçada "fabl"a yani kıssadan hissesi olan masalsı, şiirsel öykücüklere “basniya” (Басня ) deniliyor.

“Basniya”, didaktik edebiyatın  bir türü. 

Doğrudan formüle edilmiş ahlaki bir sonucu olan, hikayeye alegorik bir anlam veren şiir veya düzyazıdan oluşan kısacık hikayeler.

Her “basniya”nın sonunda veya başında kısa bir ahlaki sonuç vardır. Karakterler genellikle hayvanlar, bitkiler ve nesnelerdir. Bu öykücüklerde, insanların kötü alışkanlıkları hicvedilir.

Bu öykücükler, en eski edebi türlerden biridir. 

“Basniya” türü, birkaç yüzyıl önce Rus edebiyatına girdi.

Antik Yunan'da düzyazı masallar yazan Ezop (M.Ö. 6.-5. yüzyıllar) bu türün en ünlülerindendi.

Roma'da - Phaedrus (MS 1. yüzyıl), Hindistan'da " Panchatantra " 3. yüzyıla kadar uzanıyordu.

Doğu'dan Bizans'a gelen masallar popülerdi. Daha sonra 17. ve 18. yüzyıllarda büyük dolaşıma giren Ezop masalları da popülerleşti.

Modern zamanların en önde gelen fabülisti ise Fransız şair Jean La Fontaine'di (17. yüzyıl ).

1731'de Antiochus Cantemir, Ezop'u taklit eden altı masal yazdı.

Ayrıca Vasily Tredyakovsky ve Alexander Sumarokov masallar yazdılar (ilki Ezop taklidi, ikincisi - La Fontaine'den çeviriler ve bağımsız masallar).

La Fontaine ve Christian Gellert'i tercüme eden ama aynı zamanda bağımsız masallar da yazan Ivan Khemnitser'in (1745-1784) masalları sanatsal hale geldi; Fransızcadan tercüme yapan Ivan Dmitriev'den ( 1760-1837): La Fontaine, Florian, Antoine de Lamotte , Antoine Vincent Arnault ve masallarının çoğu bağımsız olan Alexander Izmailov'dan (1779-1831). İzmailov'un çağdaşları ve ona en yakın nesil, masallarını doğallıkları ve sadelikleri nedeniyle çok takdir ettiler ve yazara "Rus Tenier " ve "Krylov'un arkadaşı" adını verdiler.

Ivan Andreevich Krylov (1768-1844) masal sanatında büyük bir ustalığa ulaştı.

Krylov, çalışmaları Ezop, Phaedrus ve La Fontaine'in eserlerine dayanmasına rağmen neredeyse hiç çevirisi ve taklidi yoktur.

İ. A. Krylov'un “basniya”ları gerçekçi canlılıkları, mantıklı mizahları ve mükemmel dilleriyle bu türün Rusya'daki en parlak dönemini işaret ediyordu. 

Krylov'dan sonra masal Rus edebiyatında yalnızca şaka veya parodi şeklinde kaldı.

Sovyetler Birliği döneminde Demyan Bedny, Sergei Mikhalkov ve diğerlerinin masalları popülerlik kazandı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder