Rusçada "fabl"a yani kıssadan hissesi olan masalsı, şiirsel öykücüklere “basniya” (Басня ) deniliyor.
“Basniya”, didaktik edebiyatın bir türü.
Doğrudan formüle edilmiş ahlaki bir sonucu olan, hikayeye alegorik
bir anlam veren şiir veya düzyazıdan oluşan kısacık hikayeler.
Her “basniya”nın sonunda veya başında kısa bir ahlaki sonuç
vardır. Karakterler genellikle hayvanlar, bitkiler ve
nesnelerdir. Bu öykücüklerde, insanların kötü alışkanlıkları hicvedilir.
Bu öykücükler, en eski edebi türlerden biridir.
“Basniya” türü, birkaç yüzyıl önce Rus edebiyatına girdi.
Antik Yunan'da düzyazı masallar yazan Ezop (M.Ö. 6.-5.
yüzyıllar) bu türün en ünlülerindendi.
Roma'da - Phaedrus (MS 1. yüzyıl), Hindistan'da
" Panchatantra " 3. yüzyıla kadar uzanıyordu.
Doğu'dan Bizans'a gelen masallar popülerdi. Daha
sonra 17. ve 18. yüzyıllarda büyük dolaşıma giren Ezop masalları da
popülerleşti.
Modern zamanların en önde gelen fabülisti ise Fransız şair Jean
La Fontaine'di (17. yüzyıl ).
1731'de Antiochus Cantemir, Ezop'u taklit eden altı
masal yazdı.
Ayrıca Vasily Tredyakovsky ve Alexander
Sumarokov masallar yazdılar (ilki Ezop taklidi, ikincisi - La
Fontaine'den çeviriler ve bağımsız masallar).
La Fontaine ve Christian Gellert'i tercüme eden
ama aynı zamanda bağımsız masallar da yazan Ivan Khemnitser'in (1745-1784)
masalları sanatsal hale geldi; Fransızcadan tercüme yapan Ivan
Dmitriev'den ( 1760-1837): La Fontaine, Florian, Antoine de Lamotte , Antoine
Vincent Arnault ve masallarının çoğu bağımsız olan Alexander
Izmailov'dan (1779-1831). İzmailov'un çağdaşları ve ona en yakın nesil,
masallarını doğallıkları ve sadelikleri nedeniyle çok takdir ettiler ve yazara
"Rus Tenier " ve "Krylov'un arkadaşı" adını
verdiler.
Ivan Andreevich Krylov (1768-1844) masal sanatında büyük
bir ustalığa ulaştı.
Krylov, çalışmaları Ezop, Phaedrus ve La Fontaine'in
eserlerine dayanmasına rağmen neredeyse hiç çevirisi ve taklidi yoktur.
İ. A. Krylov'un “basniya”ları gerçekçi
canlılıkları, mantıklı mizahları ve mükemmel dilleriyle bu türün Rusya'daki en
parlak dönemini işaret ediyordu.
Krylov'dan sonra masal Rus edebiyatında yalnızca şaka veya
parodi şeklinde kaldı.
Sovyetler Birliği döneminde Demyan Bedny, Sergei
Mikhalkov ve diğerlerinin masalları popülerlik kazandı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder