Moskova

Moskova

13 Kasım 2020 Cuma

Tu-154



Metin Uçar

 

1948 yılında SSCB’nin dünyaca ünlü uçak yapımcısı Tupolev’e genç bir konstrüktör gelir. Diploma öncesi pratik çalışması için gelen bu adam Aleksandr Sergeyeviç Şengardt’tır. Şengardt pratik çalışması sonrasında da Tupolev’in yanında çalışmaya devam eder. O dönemde Tupolev adını tüm dünyaya tanıtan bütün projelerde çalışır. 1970 yılı başında Tupolev’in baş konstrüktörü olur ve havacılık tarihinin efsanelerinden biri haline gelecek yeni bir yolcu uçağı projesinin başına geçer. Aynı sırada üzerinde çalışılan kısa mesafe yolcu uçağı Tu-134’e paralel olarak üretilen yeni yolcu uçağının adı Tu-154’tür.

Tu-154 1972 yılında Moskova-Mineralnıye Vodı arasında düzenli seferlerine başlar. SSCB’nin en fazla üretilen yolcu uçağı ünvanını kazanan Tu-154 Tuploev’in Kuybışev’deki (bugün Samara) fabrikasında yapılıyordu. Kırk yıl boyunca on değişik modifikasyonda binden fazla Tu-154 yapılmıştır. Tu-154, 150 ila 180 yolcu alan ve saatte 950 kilometre hız yapabilen bir yolcu uçağı idi ve pilotların gözdesi haline gelmişti.

Tu-154M Rusya’daki son yolculu uçuşunu 29 eylül 2020’de yaptı. Cumartesi günü Novosibirsk’in Tolmaçevo Havalanı’na inen uçak burada bulunan havacılık müzesine verildi. Bu Rusya havacılık tarihi için bir dönemin kapanması demekti. Kaderin bir cilvesi olsa gerek uçağın yaratıcı Şengardt ta 4 eylülde 96 yaşında hayata gözlerini kapamıştı. Gerçek anlamda bir çağın kapandığını söylememiz gerekiyor. Rusya hala yeni yolcu uçakları yapıyor. Ancak rakipleri 90’lı yıllarda çok ileri gittiler ve sıkı piyasa şartlarında yeni modeller beklenen performansı yakalamakta zorlanıyorlar.

Ben kendim Tu-154’le sayısız kere uçtum. Modelini çok beğendiğim bir uçaktır. Şöyle o günleri hatırlayayım dedim. O yıllarda milletin kafasında tek soru vardı. Neden önce arka salondaki yolcular çıkıyor diye. kimilerine göre uçaktaki bir konstrüktif hatadan dolayı eğer ön salondakiler inerse uçağın burnu havaya kalkacaktı. İşin ilginç tarafı bunun nedenini öğrenmem mümkün olmadı. Tu-154 ile ilgili tüm bilgiler bu uçağın mükemmel bir mühendislik eseri olduğunu gösteriyor. Ben de aynı görüşteyim. Tu-154 dünyanın başka yerlerinde uçmaya devam ediyordur, ancak Rusya’daki yolcu taşıma dönemi artık tarih oldu.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder