Moskova

Moskova

28 Mart 2014 Cuma

İstanbul Dostoyevski ile tanışıyor

İstanbul Dostoyevski ile tanışıyor

Heykeltıraş ve ressam Çağdaş Erçelik’in heykel ve resim çalışmalarından oluşan “Dostoyevski” adlı sergisi 28 Mart -13 Nisan tarihleri arasında İstanbul’daki Galeri Eksen’de görülebilecek. 

Sergide, sanatçının, ünlü Rus romancı Fyodor Dostoyevski’nin romanlarındaki karakterlerden ve mekânlardan yola çıkarak yaptığı 15 resim ve 15 heykel yer alıyor.
Ben zaten uzun yıllardır hep edebiyatla ilgili çalışmalar yapıyorum, edebiyatla heykel sanatını birleştirmek gibi bir hayalim var. Daha önce Türk edebiyatıyla ilgili iki sergi açmıştım. Şimdi ise Dostoyevski’yi düşündüm çünkü Dostoyevski’nin bizim Türk edebiyatını çok etkilediğini farkettim.
Çağdaş Erçelik Rusya’ya hiç gelmedi. Sanatçı sergiyle ilgili olarak romanlardan, izleyicilerin hayal gücüyle doldurabileceği sahneler seçip, onlar üzerine çalışmalar yaptığını belirtiyor. Okuduğu kitapların, sevdiği edebiyatçıların en büyük esin kaynağı olduğunu söyleyen Erçelik, Karamazov kardeşler, Marmeladov, Razumihin ve diğer roman kahramanlarının heykellerini yaparak  hayal gücünü özgürce ifade edebildiğini ifade etti.
Ben Dostoyevski ile ilgili araştırmalar yaptım, onun ile ilgili belgeseller izledim kitaplar okudum, bir de kendi hayal gücümü kattım. Böyle bir karma yaptım.
Tabii ki çok etkilendiğim Rus sanatçılar var ama şu anda açıkçası güncel Rus sanatı hakkında detaylı bilgim yok. Günümüz Rus sanatçılarını çok yakından takip edemiyorum. Edebiyat olarak çok merakım var ama heykeltıraşların, resamların günümüzde Rusya’da ne gibi işler yaptıklarını çok takip edemiyorum. Ama zamanında yaşamış önemli Rus sanatçılardan çok etkilendim tabii ki heykellerimde özellikle. Konstruktivist sanatçılardan çok etkilendim zamanında, özellikle Tatlin’den. Ben Tatlin’in büyük bir hayranıyım.
 "Karamazov Kardeşler","Budala", "Suç ve Ceza", "Yeraltından Notlar" gibi edebiyat tarihinin en önemli eserlerinden sayılan bu romanlar, birçok sanatçıya esin kaynağı olmuştur. İnsan doğasının incelikle çözümlendiği bu eserler, önemli felsefi meseleleri tartışmaktadır. Sanatçıya göre bu meseleler günümüz Türkiye’si için de güncel.
Sanki günümüz Türkiye’sinde yaşanıyor gibi hikayeler. Çünkü, bana göre, Dostoyevski’nin içinde bulunduğu toplumsal yapı şu andaki Türk toplumuna çok benzer bir yapıymış. Tam böyle Batılılaşma dönemine denk geliyor, Ruslar da o zamanlarda bir Batı hayranlığı içerisindeymişler. Yani şu andaki İstanbul’daki toplumsal yapıyla çok benzeşiyor, o yüzden şu anda özellikle çok güncel olduğunu düşünüyorum.
Tamamını oku: http://turkish.ruvr.ru/2014_03_27/Istanbul-Dostoevskiy-ile-tanishiyor/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder