Anna
Popova
Kaynak:
https://www.gw2ru.com/
Yaroslav'ın
Sarayı'nın meydanı insanlarla dolu. Ortada, beyaz şallı bir kadın trajik bir
bakışla donmuş bir şekilde duruyor ve arkasında iplerle bağlanmış bir çan
duruyor. Ne oldu?
Vasily Perov ve Eugraf Sorokin'in öğrencisi olan Klavdiy
Lebedev, tarihi türde birçok resim yarattı. Tuvallerindeki her şeyin otantik
olmasını isteyerek detayları dikkatlice inceledi. 1887'de hit
olan 'Boyarynya Morozova' tablosunu halka sunan Vasily Surikov
örneğinden ilham alarak 15. yüzyıl olaylarına yöneldi.
1891 yılında Peredvizhniki sergisinde Klavdiy Lebedev en büyük eserini (2,5x4 metre) - 'Çanın Sökülmesi. Marfa Posadnitsa. Novgorod Veche'nin Yıkımı' tablosunu sundu.
Posadnik'in
dul eşi Martha
Sanatçının ilham kaynaklarından biri de tarihçi Nikolai Karamzin'in
'Martha Posadnitsa veya Novgorod'un Fethi' adlı öyküsüydü. Bu öykü, 15.
yüzyılda Veliky Novgorod'un Moskova prensliğine katılmasının dramatik tarihini
anlatıyor.
Sonra, Çar III. İvan, kuzeydoğu Rus'un topraklarını tek bir
devlette birleştirmeye karar verdi. Ancak Novgorod, bağımsızlığını kaybetmek
istemiyordu. Yerel soylular, Ivan III'ün tecavüzlerinden korunacaklarını
ummaları karşılığında, Litvanya Büyük Dükalığı ile otoritesini tanıyan bir
anlaşma yapmaya hazırdı.
Bu konuda Polonya kralı IV. Casimir ile müzakereler Marfa Boretskaya tarafından yürütüldü. O, yerel 'posadnik' (yani atanmış hükümdar) Isaac Boretsky'nin dul eşiydi. Bunu öğrenen Moskova prensi, Novgorodianlara savaş ilan etti.
Zile
ceza
Çatışma birkaç yıl sürdü. Sonunda, 1477'de, III. Ivan şehri
kuşattı ve kısa süre sonra Novgorod onun şartlarını kabul etti. Şehri altı
yüzyıldan fazla bir süredir yöneten veche feshedildi. Çalındığında meclisini
duyuran özel veche çanı çan kulesinden kaldırıldı ve Moskova'ya götürüldü. Bu,
Klavdiy Lebedev'in tasvir ettiği andır.
Moskova savaşçıları ve Marfa'nın yoldaşları veche'nin
yapıldığı meydanda toplandılar. Resmin ortasında susturulmuş çan var. İplere
dolanmış, çoktan bir kızağa yüklenmiş: onu gören insanlar, ölmüş bir akraba
için ağlar gibi ağladılar.
Marfa, sağ tarafta donuk bir yüzle duruyor ve katibin
kendisine yöneltilen suçlamaları okumasını dinliyor. Kendisini neyin
beklediğini fark ederek, acısını belli etmeden dik duruyor.
Marfa topraklarından mahrum bırakıldı ve oğlu Fyodor ve
torunu Vasily ile birlikte Moskova'ya nakledildi. Daha sonra Nizhny
Novgorod'daki Zachatievsky Manastırı'na gönderildi ve burada hayatının geri
kalanını rahibe olarak geçirdi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder