Moskova

Moskova

21 Nisan 2025 Pazartesi

Klavdiy Lebedev'in 'Novgorod Veche'nin Kaldırılması' adlı tablosunda neler var?


Anna Popova

Kaynak: https://www.gw2ru.com/

 

 Yaroslav'ın Sarayı'nın meydanı insanlarla dolu. Ortada, beyaz şallı bir kadın trajik bir bakışla donmuş bir şekilde duruyor ve arkasında iplerle bağlanmış bir çan duruyor. Ne oldu?

Vasily Perov ve Eugraf Sorokin'in öğrencisi olan Klavdiy Lebedev, tarihi türde birçok resim yarattı. Tuvallerindeki her şeyin otantik olmasını isteyerek detayları dikkatlice inceledi. 1887'de hit olan  'Boyarynya Morozova' tablosunu halka sunan Vasily Surikov örneğinden ilham alarak 15. yüzyıl olaylarına yöneldi.

1891 yılında Peredvizhniki sergisinde Klavdiy Lebedev en büyük eserini (2,5x4 metre) - 'Çanın Sökülmesi. Marfa Posadnitsa. Novgorod Veche'nin Yıkımı' tablosunu sundu. 

Posadnik'in dul eşi Martha

Sanatçının ilham kaynaklarından biri de tarihçi Nikolai Karamzin'in 'Martha Posadnitsa veya Novgorod'un Fethi' adlı öyküsüydü. Bu öykü, 15. yüzyılda Veliky Novgorod'un Moskova prensliğine katılmasının dramatik tarihini anlatıyor. 

Sonra, Çar III. İvan, kuzeydoğu Rus'un topraklarını tek bir devlette birleştirmeye karar verdi. Ancak Novgorod, bağımsızlığını kaybetmek istemiyordu. Yerel soylular, Ivan III'ün tecavüzlerinden korunacaklarını ummaları karşılığında, Litvanya Büyük Dükalığı ile otoritesini tanıyan bir anlaşma yapmaya hazırdı.

Bu konuda Polonya kralı IV. Casimir ile müzakereler Marfa Boretskaya tarafından yürütüldü. O, yerel 'posadnik' (yani atanmış hükümdar) Isaac Boretsky'nin dul eşiydi. Bunu öğrenen Moskova prensi, Novgorodianlara savaş ilan etti.  

Zile ceza

Çatışma birkaç yıl sürdü. Sonunda, 1477'de, III. Ivan şehri kuşattı ve kısa süre sonra Novgorod onun şartlarını kabul etti. Şehri altı yüzyıldan fazla bir süredir yöneten veche feshedildi. Çalındığında meclisini duyuran özel veche çanı çan kulesinden kaldırıldı ve Moskova'ya götürüldü. Bu, Klavdiy Lebedev'in tasvir ettiği andır. 

Moskova savaşçıları ve Marfa'nın yoldaşları veche'nin yapıldığı meydanda toplandılar. Resmin ortasında susturulmuş çan var. İplere dolanmış, çoktan bir kızağa yüklenmiş: onu gören insanlar, ölmüş bir akraba için ağlar gibi ağladılar. 

Marfa, sağ tarafta donuk bir yüzle duruyor ve katibin kendisine yöneltilen suçlamaları okumasını dinliyor. Kendisini neyin beklediğini fark ederek, acısını belli etmeden dik duruyor.

Marfa topraklarından mahrum bırakıldı ve oğlu Fyodor ve torunu Vasily ile birlikte Moskova'ya nakledildi. Daha sonra Nizhny Novgorod'daki Zachatievsky Manastırı'na gönderildi ve burada hayatının geri kalanını rahibe olarak geçirdi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder