Moskova

Moskova

27 Ekim 2012 Cumartesi

"Nazım Rusya'da unutulmadı"

"Amacımız Rusya’da Nazım Hikmet’in unutulmadığını, bilindiğini ve değer verildiğini göstermek. Nazım Hikmet'i Rusya'ya bağlayan çok şey var.” Bu sözler, Nazım Hikmet'in “İvan İvanoviç var mıydı, yok muydu?” adlı eserinin tam 56 yıl sonra yeniden Moskova'da izleyiciyle buluşmasını sağlayanlardan sanatçı Aleksandr Kolesnikov'a ait.

Nazım Hikmet'in “İvan İvanoviç var mıydı, yok muydu?” adlı eseri ve şairin biyografisi temel alınarak yazılan “Nazım Hikmet: Baş dönmesi” adlı eser, Moskova'daki Pokrovka Tiyatrosu'nda (Teatr na Pokrovke) sahnelenmeye başladı. Böylece, Nazım'ın Sovyetler Birliği'nde 1956 yılında yasaklanan eseri, tam 56 yıl sonra yeniden Moskova'da seyirci ile buluştu.

Oyun yazarı Vladimir Vorobyev, projenin ortaya çıkışını şöyle anlattı:

“Bu oyun fikri ta 25 yıl önce doğdu. 80’li yılların sonları idi. Aleksandr Kolesnikov bana geldi, ben o sıralar Leningrad'ta çalışıyordum ve Nazım Hikmet oyunlarını sahnelememi önerdi. Ben de ona 'Nazım Hikmet’in bir oyun yazarı olarak unutulduğunu' söylemiştim. Kolesnikov yine de Nazım’ın hayatı hakkında bir oyun hazırlamamızı teklif etmişti. Cevabım çok kısa ve netti: 'Dışarıda ‘Perestroyka’ var şimdi Hikmet, Marquez ve hatta Soljenitsin’e kimin ihtiyacı var ki?' Aradan 25 yıl geçti. Ve biz o fikre geri döndük.''

Projenin gerçekleşmesi için büyük çaba harcayanlardan Aleksandr Kolesnikov ise şunları söyledi:

“Biz bu projeyi Türkiye'deki izleyicilerle de buluşturmak istiyoruz. Rusya’yı Hikmet ile bir çok şey bağlıyor. Mezarı, özel eşyaları ve Türk diline çevirilmeyen eserleri burada. Bence Nazım Hikmet’in Rusya'da nasıl algılandığını görmek Türklerin ilgisini çekebilir. Ve bu da aslında bu projenin ana hedefidir. 'Teatr na Pokrovke' teatrosundaki gösteri bir deneme idi. Biz ise bu oyunu Türkiye de dahil olmak üzere, Rusya’nın dışında da daha çok izleyiciler ile buluşturmak istiyoruz.”

Oyun galasında Nazım Hikmet'in yapıtlarına yakından aşina olan bir çok izleyici vardı. Rusya Bilimler Akademisi Şarkiyat Enstitüsü Türkiye Anabilim Dalı Başkanı Natalya Ulçenko, duygularını şöyle anlattı:
''Ben bu oyunun Moskova'nın kültürel hayatında çok önemli ve ilgi çekici bir olay olduğunu düşünüyorum. Uzun bir aradan sonra biz nihayet Türk şair ve oyun yazarı Hikmet’in yapıtlarına geri döndük. Çok ilginç olan bu oyun tiyatronun sanatçıları tarafından büyük bir tutku ile sahnelendi. Seyircilerin de oyundaki konuların günümüzde de hâlâ geçerli olduğuna kanaat getirdiklerini düşünüyorum. Çok ilginç bir konuyu ele alıyor. Onun için herkese izlemesini tavsiye ediyorum.''  

Kaynak: Rusya'nın Sesi Radyosu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder