Metin
Uçar
Entellektüel-teknolojik yaratıcılık bakımından birçok
alanda dünyanın önünde giden SSCB, uçak yapımında da ön sırada yeralır.
Günümüzde bunu daha çok askeri uçaklar alanında görüyoruz. Ancak SSCB döneminde
Aeroflot’un dünyanın en büyük havayolu işletmesi olduğunu hatırlatayım. O
dönemde üretilen yolcu uçakları sadece SSCB’de değil Sovyet bloku ülkelerinde
ve Sovyetlere yakın ülkelerde de kullanılmaktaydı. Aeroflot farklı yıllarda
dünyanın bir yılda en fazla yolcu taşıyan (100 milyon), en fazla yol kateden ve
en büyük havayolu işletmesi olmuştur. SSCB’nin dağılması ile paylaşılan
Aeroflot adı sadece Rusya’ya kalmış, ayrılan diğer ülkeler ise kendi havayolu
şirketlerini kurmuşlardır. SSCB döneminde sadece yerli uçak kullanan işletmede
şimdilerde ABD ve Avrupa menşeli uçaklar ezici çoğunluktadır. Rusya döneminde
başlatılan yeni projelerin başarıya ulaşıp ulaşmayacağını ise zaman gösterecek.
Şimdi gelin SSCB’de uçak üretmiş olan OKB’lere (Deneysel
Konstrüktörlük Bürosu) bir bakalım. SCCB’de bu alanda özel mülkiyet olmadığı
için uçak üreticilerine OKB adı altında numara verilirdi. Ancak bu OKB’lerde
üretilen uçakların isimlerinde, o uçakların dizaynını yapan, hayata geçiren
konstrüktörlerin isimlerini görürüz. Yazımda tüm OKB’leri belirtmek niyetinde
değilim. Listemde sadece dünyaca ve sizin de biliyor olabileceğiniz markaları
göreceksiniz.
OKB-23
MYASİŞŞEV
Vladimir Mihayloviç Myasişşev’in kurduğu bu büronun daha
çok stratejik bombardıman uçakları yaptığını görüyoruz. En bilinen uçak
M-4’tür. Bu uçağın BM-T adlı modifikasyonu Sovyet uzay mekiği Buran’ı sırtına
taşıyabiliyordu. Myasişşev’in uçaklar yanı sıra çok sefer kullanılabilir uzay
mekikleri projeleri yaptığını da notumuza alalım. Myasişşev’in diğer bir modeli
M-55 Geofizika ise 20 bin metrede uçabilen bir keşif ve araştırma uçağıdır.
OKB-49
BERİYEV
Georgiy Mihayloviç Beriyev’in (Beriaşvili) adını taşıyan
OKB’nin daha çok amfibik uçaklar yaptığını görüyoruz. Bu büronun günümüzde en
tanınan uçağı Be-200’dür. Geçtiğimiz günlerde yaptığı manevralar ile
Antalya’daki insanları şaşkına çeviren bu uçak günümüzde orman yangınları
söndürmede kullanılır ve dünyanın suya iniş yapabilen jet motorlu tek uçağıdır.
OKB-51
SUHOY
Pavel Osipoviç Suhoy’un adını taşıyan bu OKB dünya
havacılık tarihinin en önemli isimlerinden biridir. Suhoy aslında ayrı bir
yazıya konu olacak kadar çeşitli hava aracı üretmiş bir bürodur. Günümüzde
adını en çok duyduğunuz Su kısaltmalı SSCB ve Rusya yapımı uçaklara sadece
birkaç örnek vereceğim. Su-27 ve modifikasyonları havacılık alanında devrim
yapmışlardır. Su-25 tanklara karşı mücadele için düşünülmüş bir savaş uçağıdır.
Suriye’de düşürüldüğü için hafızalarımıza giren Su-24 ise uzun menzilli bir
keşif ve bombardıman uçağıdır. Su-26, Su-29 ve Su-31 hava akrobasisi alanında
pilotların en sevdiği uçaklar arasındadır. Suhoy’un Süperjet 100 adlı yolcu
uçağı hayatının hemen başındadır ve dünyada birkaç havayolu şirketinde alıcı
bulabilmiştir. OKB’nin son ürünü Su-57 ise 5. Nesil uçaklara Rusya’nın
kazandırdığı isimdir. İlk uçuşunu 1966’da yapan Su-17 ise bazı ülkelerin hava
kuvvetlerinde hala kullanılmaktadır. Bu bakımdan en uzun süre kullanılan savaş
uçağı ünvanına sahiptir. Dedim ya Suhoy ayrı bir dünyadır.
OKB-115
YAK
SSCB’nin yine efsane OKB’lerinden biridir. Aleksandr
Sergeyeviç Yakovlev’in adını taşır. Bu büronun dizayn masasından savaş
uçakları, yolcu uçakları, eğitim uçakları ve dikey iniş-kalkış yapabilen
uçaklar çıkmıştır. En bilinen uçak modelleri Yak-40 ve Yak-42 yolcu uçağıdır.
Yak-52 tüm dünyaca bilinen bir eğitim ve akrobasi uçağıdır. Yak-38 sovyetlerin
ilk uçak gemisi konuşumlu dikey iniş-kalkış yapan uçağı idi. Ancak SSCB
tarafından askeri stratejide yeri olmadığı için rafa kaldırılmıştır. Rusya’nın
bugün elinde olan tek uçak gemisi daha çok eğitim amaçlı kullanılmaktadır.
Yak-130 İtalyan Aermacchi ile ortaklaşa üretilen bir eğitim uçağıdır. Büronun
şu anda üzerinde çalıştığı en önemli proje Boeing ve Airbus’a rakip olması
hedeflenen MS-21 adlı yolcu uçağıdır.
OKB-153
ANTONOV
Oleg Konstantinoviç Antonov’un adını taşıyan bu büro ilk
başta Novosibirsk’te kurulmuştu. Daha sonra Ukrayna’ya taşınan ve günümüzde
Ukrayna menşeyli kabul edilen Antonov, yolcu ve özellikle de yük taşıma
konusunda dünyanın lideri uçaklar üretmiştir. Bunlardan sadece en bilinenlerini
yazıma ekliyorum. An-2 hala kısa mesafe uçuşları için, paraşüt sporları için
kullanılan bir uçaktır. An-2 halk arasında ‘Mısırcı’ (Kukuruznik) olarak
bilinir. Bu ismi Po-2 adlı eski bir savaş uçağından almıştır. Her türlü araziye
iniş yapabildiği için bu ismi aldığı söylenir. An-2 Guiness Rekorlar Kitabı’na
70 yıldan fazladır üretilen tek uçak olarak girmiştir. Benim de Ankara
Etimesgut THK tesislerinde ilk bindiğim uçak işte böyle bir An-2 idi. İkinci
yolcu uçağı An-24 hala kısa mesafe uçuşlarda kullanılan bir yolcu uçağıdır.
An-12 Sovyet ordusunun en önemli nakliye uçağı idi. An-22 Antey ise şu anda
orduda kullanılan en büyük nakliye uçağıdır. Hemen ardından gelen An-124
dünyanın en büyük seri üretimi yapılan nakliye uçağıdır. Dünyanın en büyük
uçağı ünvanı yine Antonov’un adını taşıyan An-225 Mriya’dır ve sadece bir adet
üretilmiştir. Şu anda Ukrayna malıdır.
OKB-155
MiG
Yine havacılık tarihinin efsane bir ismi ile karşı
karşıyayız. Mikoyan Artyom İvanoviç ve Gureviç Mihail İosifoviç’in adını
taşıyan bu ismi de bilmeyen yoktur. Bu büronun ürünü olan MiG-15, Amerikan
McDonalds Phantom II uçağı ile jet çağı hava savaşlarını başlatan uçak olarak
tarihe geçmiştir. Bunun ardından yine havacılık tarihinin efsane ismi MiG-21
gelir. 65 ülkenin hava kuvvetlerinde görev yapmıştır. Bazılarında hala
kullanılmaktadır. Üçgen kanadı yüzünden Sovyet pilotları ona ‘Balalayka’
derlerdi. Diğer bir efsane MiG-25 yüksek irtifada ve çok yüksek hızlarda uçmak
üzere yapılmıştır ve kendi alanında hız rekorunu ve yükseklik (37 650 m) elinde
tutar. Son modifikasyonu olan MiG-31 hala Rus hava kuvvetlerinde kullanılır.
OKB-156
TUPOLEV
Andrey Nikolayeviç Tupolev’in kurduğu KB dünyaca bilinen
çok sayıda uçağın üreticisidir. Bu uçaklar arasında uzun mesafe bombardıman
uçakları ve yolcu uçakları bulunur. Bu nedenledir ki SSCB’nin ilk yolcu uçağı,
Tu-16 adlı bombardıman uçağının bir modifikasyonu olarak ortaya çıkar. SSCB’nin
jet motorlu ilk yolcu uçağının adı Tu-104 idi. Yine diğer bir efsanevi bombardıman
uçağı Tu-95’in modifikasyonu Tu-114 adı altında pervaneli bir yolcu uçağına
dönüşür. Tu-104’ün peşinden Tu-134 ve havayolu taşımacılığının efsane uçağı
Tu-154 gelir. Bu ailenin bir zamanlar devrim yaratan son uçağı Tu-144 olur. Bu
sesten hızlı ilk uçuşu gerçekleştiren yolcu uçağıdır. Gelelim Tupolev’in
efsanevi bombardıman uçaklarına. Yukarıda bahsettiğim pervaneli Tu-95 hala
kullanımdadır. Halk arasında Beyaz Kuğu olarak bilinen Tu-160 Rusya’nın
stratejik bombardıman filosunun belkemiğidir. Tupolev’in son zamanlarda
ürettiği Tu-204 ve Tu-334 yolcu uçakları piyasadaki rekabete henüz gereken
cevap niteliği taşımamaktadır.
OKB-938
KAMOV
Nikolay İlyiç Kamov’un adını taşıyan KB SSCB ve Rus
ordusunun efsanevi helikopterlerini üretir. Kamov’un adını taşıyan en bilinen
helikopter markalarına bakacak olursak, öncelikle Ka-25’ten bahsetmemiz
gerekir. Ka-25 deniz kuvvetleri için üretilmiş bir helikopter idi ve aynı
eksende, birbirine farklı yönlerde dönen rotorları ile diğer helikopterlerden
ayrılır. Kamov’un helikopterlerinde bu yüzden kuyruk rotoru yoktur. Kara
Köpekbalığı Ka-50 bir savaş helikopteridir. Rus ordusunda kullanılan diğer bir
savaş helikopteri ise Aligatör denilen Ka-52’dir.
İLYUŞİN
Sergey Vladimiroviç İlyuşin yine SSCB dendiğinde adı hemen
akla gelen isimlerdendir. İlyuşin adı altında yine çeşitli bombardıman uçakları
ve yolcu uçakları üretilmiştir. Bu markanın en bilinen uçakları arasında İl-18
yolcu uçağı vardı ki Kuzey Kore’de bir tanesi hala yolcu taşımacılığında
kullanılır. İl-38 modeli ise deniz kuvvetlerinde kullanılan bir keşif uçağıdır.
İl-62 SSCB’nin ürettiği kıtalararası uçuş yapabilen ilk yolcu uçağıdır. Bu
markayı taşıyan diğer bir yolcu uçağı İl-86’dır. İl-86’nın son modifikasyonu
olan İl-96 ise devlet başkanını taşır. İl adını taşıyan diğer bir efsane uçak
ise nakliye uçağı İl-76’dır. Herhangi bir yere yük taşınacaksa mutlaka İl-76
oradadır.
Mi
Dünyanın en bilinen helikopterleri arasında yeralan Mi,
Mihail Leontyeviç Mil’in adını taşır. Bu büro tarafından üretilen Mi-2 birçok
havacılık kulübünde hala kullanılmaktadır. Ancak bu markayı taşıyan iki
helikopter vardır ki tüm dünyada bilinir. Birincisi Mi-8. Çok sayıda ülkede
kullanılan Mi-8’in kullanılmadığı alan yok gibidir. Günümüzde Sibirya’nın
vazgeçilmez taşıma aracıdır. Birleşmiş Milletler ordusunun da en çok kullandığı
helikopterdir. Mi-24 ise SSCB’nin Afganistan müdahalesi sayesinde tüm dünyada
bilinir hale gelen bir savaş helikopteridir. Mi KB’nun ürettiği B-12 dünyanın
en büyük helikopteri ünvanına sahipti, ancak bugün uçan tek bir tanesi yoktur.
Ancak dünyanın en büyük helikopteri ünvanı yine Mi’ye aittir. Mi-26 bugün seri
olarak üretilen, dünyanın en büyük helikopteridir ve helikopterler arasındaki
tüm rekorları elinde bulundurur.
SİKORSKİY
Bu yazımda İgor İvanoviç Sikorskiy’in adından bahsetmeden
geçemeyeceğim. Efsanevi Rus konstrüktör helikopterin babası sayılır. Rusya
İmparatorluğu’nda başlayan konstrüktörlük çalışmalarını devrim sonucunda
bırakmak zorunda kalır ve ABD’ne göç eder. Başta ABD ordusu olmak üzere
dünyanın her yerinde kullanılan sayısız askeri ve sivil helikopter modelini
üreten Sikorskiy’in hayatına ve eserlerine ayrı bir yazıda değineceğim.
Şöyle bir bakınız. Dünya havacılık tarihinin en önemli
sayfaları SSCB ve Rus konstrüktörleri tarafından yazılmıştır. Bugün bu
insanların ürettiği uçakların havada yaptığı manevraları tekrar edebilen
uçakları üretebilecek başka bir ülke daha yoktur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder