Kaynak:
https://medyagunlugu.com/
74 yıl hayatta kalan Sovyetler Birliği uzun süre Batı’nın ambargosuna hedef olduğu için kendi kendine yetmek, vatandaşlarının ihtiyaçlarını bir şekilde karşılamak zorundaydı. Bunun sonucunda iğneden ipliğe, uçaktan motosiklete üretilmeyen hemen hemen hiçbir şey yoktu. Bunların bazıları taklitti, bazıları ise Sovyet uzmanlar tarafından geliştirilmişti. Sovyet ürünlerinde eksik olan estetikti ama yapılan her şey işlevseldi.
10 Ekim Perşembe günü, Sovyetlerin kendi kendine yetme
çabasının en somut ve en kült sembollerinden Volga arabalarının üretime
başlamasının 68. yıl dönümüydü. Rus autonews sitesi de halk arasında “Sovyet
Mercedes’i” olarak adlandırılan aracın öyküsünü anlattı.
Adını ünlü nehirden alan Volga, 1956 yılında “Pobeda”
(Zafer) arabalarının yerine üretilmeye başladı. Üreticisi, Nijniy Novgorod
kentinde bulunan araç fabrikası “Gorkovskiy Avtomobilnıy Zavod” kelimelerinin
kısaltması olan GAZ’dı. İlk arabalarda 2.5 litrelik motor ve 65 beygirlik güç
kullanıldı. Sağlam ve güçlü hatta “tank” görünümlü arabaların en önemli
özelliklerinden biri, içinin “yayla gibi’ yani son derece geniş olmasıydı.
Volga bu haliyle önceleri Sovyet vatandaşlarının kolayca ulaşabileceği bir araç
değildi, Komünist Parti yetkilileri ve üst düzey bürokratlar tarafınan makam
aracı olarak kullanıldı.
Sovyet mühendisleri üretimin başlamasından önce Amerikan
Ford Mainline ve Plymouth Savoy modellerini incelemişti ama uzmanlar Volga’nın
bu araçların taklidi olduğu eleştirilerini kabul etmiyordu.
Orta üst segmentte yer alan ilk modellerde üç ileri vites
kullanılıyordu ama sayıları çok az da olsa otomatik vitesli araçlar da
üretildi. Otomatik vitesli olanları şimdi sadece araba meraklılarının
koleksiyonunda bulunuyor.
Güvenlik kuvvetlerinin suçluları takip edebilmesi için özel
olarak üretilen Volga ise tam bir canavardı: Sekiz litrelik motoru ve 195
beygiri vardı.
Batı’ya da ihraç edilen Volga, Finlandiya ve Norveç gibi
ülkelere satıldı, Çin ise 1960 yılında birebir kopyası olan Dongfanghong (Kızıl
Doğu) BJ760’ı üretti.
Önceleri üst düzey bürokratların kullanma ayrıcalığına sahip
olduğu prestijli ve pahalı Volga, sonraları Moskova, Leningrad (St. Petersburg)
ve Kiev gibi büyük kentlerin caddelerinde taksi olarak boy göstermeye başladı.
350 bin kilometreye ulaşan araçlar kapsamlı onarıma alınıyordu. Taksi Volgalar
Sovyet Bloku ülkelerinde de görülüyordu.
Teknoloji ilerledikçe arka koltuklar yatar hale getirildi
ve bagaj hacmi 400 litreye kadar çıktı ki bu, günümüz için bile etkileyici
sayılabilecek bir hacim.
Sovyetlerin dağılmasının ardından bütün Rus şehirlerinde
Batı’da üretilmiş ünlü markalar ortalığı kaplamaya başladı. Değişen koşullara
ve teknolojiye ayak uydurmaya çalışan GAZ, Amerikan Chrysler Sebring’in
lisansıyla 2007 yılında Volga Siber’i üretti ama yıllık 20 bin olarak planlanan
satış rakamının yüzde 10’unu zor geçebildi.
Şirketin İsveçli yöneticisi Bo Andersson Batılı markalarla
rekabet edememeleri üzerine 2010 yılında Volga’nın üretimine son verildiğini
açıkladı. Böylece bir Sovyet efsanesi 54 yaşında tarihteki yerini aldı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder