Kaynak:
http://www.turkrus.com/
Moskova
Metrosu'nun sırları-1: Milyonlarca yıllık deniz canlısı fosilleri
İlk istasyonu 1935'te açılan, günde 6,8 milyon yolcu
taşıyan Moskova Metrosu bir ulaşım aracı olmanın ötesinde, adeta bir
"yeraltı eğlence merkezi". Burada makinistlerle birlikte öğle yemeği
yemek de mümkün, sinema ya da defile izlemek, ya da usta bir müzisyenin icra
ettiği eserleri dinlemek de. Hatta milyonlarca yıl önce yaşamış deniz
canlılarına rastlamak da...
Kahverengi (halka) hat üzerindeki Dobrınınskaya
İstasyonu'nun duvarlarını süsleyen midye, denizkestanesi, sünger ve nautiluslar
bunun en güzel örneklerinden. Zira metro inşaatında kullanılan mermerlerin bir
kısmı, dinozorlarla aynı dönemde dünyada yaşamış deniz canlılarının gerçek
fosillerini barındırıyor.
Bazıları birkaç santimetre, bazıları ise yarım metre
büyükteki bu fosillerin hangi istasyonlarda görülebileceğini gösteren Rusça
bir internet sitesi bile mevcut.
Moskova
Metrosu'nun sırları-2: Tüneldeki uranyum laboratuvarı
Moskova Metrosu'nun sırları "Soğuk Savaş" ve
silahlanma yarışıyla da iç içe geçmiş durumda. Sovyetler Birliği'nin ABD ile
aşık atabilmesini sağlayan nükleer teknoloji testleri için seferber edilen
yerler arasında metro da var.
Uranyumun yarılanma sürecini gözlemek isteyen bilim
insanları bugün bile deneylerin doğru sonuç vermesi için kozmik ışınların
ulaşamadığı yeraltı tünellerini kullanmak zorunda. Sovyet bilim insanları bu
yüzden 1940 yılından itibaren, o sırada yeni açılmış bir istasyon olan
Dinamo'yu kullandı.
Metronun bilimsel amaçlı deneyler için seferber edildiği
tek örnek bu değil. 1970'li yıllarda da mantarların ekstrem koşullarda yetişip
yetişmediğini gözlemlemek için metro tünellerinde bir plantasyon kuruldu. Bu
deneylere 1990'larda son verildi, ekipmanlar toplandı ve tüneller mühürlendi.
Moskova
metrosunun sırları-4: Tverskaya'da dev yeraltı kütüphanesi
Moskova metrosu bitmeyen sırlarıyla insanları şaşırtmaya
devam ediyor; yıllarca bu şehirde yaşamış olanları bile... Ulaşım şebekesinin
içinde sakladığı hoş sürprizlerden biri de, Puşkinskaya ve Tverskaya
istasyonları arası geçişte hizmet veren "yeraltı kütüphanesi".
İki istasyon arası geçişte insanların ücretsiz kitap ödünç
alabileceği bir "bookcrossing", yani "dolaşan kitap"
noktası bulunuyor. Son yıllarda Türkiye'de de yayınlaşmakta olan bu uygulama,
insanların istedikleri kitapları alıp okuduktan sonra bir başka noktaya
bırakarak diğer insanların da bu imkandan yararlanmasını sağlamaları esasına
dayanıyor.
Metronun sunduğu bir diğer kitap sürprizi ise sarı hat
üzerinde 2018'de açılan Rasskazofka istasyonunda:
İstasyonun merkez salonundaki bütün sütunlar QR kodları ile süslü. Telefonları ile bu kodları okutan kullanıcılar, klasik edebiyatın şaheserlerini ücretsiz olarak telefonlarına ve tabletlerine indirebiliyor.
İstasyonun merkez salonundaki bütün sütunlar QR kodları ile süslü. Telefonları ile bu kodları okutan kullanıcılar, klasik edebiyatın şaheserlerini ücretsiz olarak telefonlarına ve tabletlerine indirebiliyor.
Moskova
Metrosu'nun sırları-5
Taganskaya metro istasyonun 65 metre derinliğindeki
sığınağa Halka Hat (Sadovoye Koltso) üzerindeki gizli bir tünelle ulaşılıyor.
Dünyanın nükleer bir çağa girdiğinin anlaşılmasından sonra 1945 yılında
inşaatına başlanan sığınak esasen Yosif Stalin ve diğer Sovyet liderleri için
tasarlandı.
Ancak 7 bin metrekarelik alana yayılan sığınak bitmeden Stalin ölünce, kompleks Uzun Menzilli Hava Kuvvetleri Karargahı'nın kullanımına tahsis edildi.
Ancak 7 bin metrekarelik alana yayılan sığınak bitmeden Stalin ölünce, kompleks Uzun Menzilli Hava Kuvvetleri Karargahı'nın kullanımına tahsis edildi.
Ne var ki Rusya-ABD ilişkilerinin normalleşmesinden sonra
böyle bir sığınağa ihtiyaç kalmadı. Uzun yıllar varlığı reddedilen ve ancak
2000'li yıllarda üzerindeki sır perdesi aralanan sığınak, nispeten kısa bir
süre önce Bunker-42 adıyla Soğuk Savaş Müzesi'ne dönüştürüldü.
Başkenti ziyaret eden turistlerin gözde mekanlarından biri haline geldi.
Eski sığınak kompleksinin içinde bugün son derece şık bir de restoran var. Hatta bu mekanda otururken yukarıdan geçen trenlerin uğultusunu duymak bile mümkün.
Eski sığınak kompleksinin içinde bugün son derece şık bir de restoran var. Hatta bu mekanda otururken yukarıdan geçen trenlerin uğultusunu duymak bile mümkün.
Moskova
Metrosu'nun sırları-6: Leningrad kuşatmasının mozaikleri
Metronun içinde sakladığı sırlardan bazıları da trajik
hikayelere kapı aralıyor. Novokuznetskaya İstasyonu'nun tavanını süsleyen
mozaikler gibi. Sovyet sanatının nadide örneklerinden biri olan bu mozaikler
sanatçı Vladimir Frolov ve birlikte çalıştığı bilim insanları tarafından Nazi
kuşatması altındaki Leningrad'da, ışıksız ve ısıtmasız bir atölyede
yapıldı.
Mozaik şehirden ayrılan son gemilerden biriyle Moskova'ya
getirildi. Kuzey başkentinin dünyayla bağlantısını kesen kuşatma ve arkasından
gelen açlık, pek çok Leningradlının yanı sıra Frolov'u da beraberinde götürdü.
İlginç olansa, St. Petersburg'un simge yapılarından Spas na Krovi Kilisesi'nin duvarlarını süsleyen mozaikler de Frolov ve arkadaşlarının Novokuznetskaya mozaiklerini yaptığı atölyede bir araya getirilmişti.
İlginç olansa, St. Petersburg'un simge yapılarından Spas na Krovi Kilisesi'nin duvarlarını süsleyen mozaikler de Frolov ve arkadaşlarının Novokuznetskaya mozaiklerini yaptığı atölyede bir araya getirilmişti.
Moskova
Metrosu'nun sırları-7: Podyumdan galeriye, farklı istasyonlar
Moskova metrosu çoğumuzun hemen her gün kullandığı en
yaygın toplu ulaşım sistemi, ama pek azımızın vakıf olduğu sırları,
özellikleri, zenginlikleri barındırıyor: Sarı hat üzerindeki Delovoy
Tsentr ve kırmızı hat üzerindeki Vorobyovı Gorı, zaman zaman sıra dışı
etkinliklere ev sahipliği yapan iki metro istasyonu. Sinema gösterimi, konser,
moda defilesi, fitness salonu, parti mekanı ve flash mob bu etkinliklerden
bazıları.
Bu hatta işleyen vagonların iç mekanları da bazen
etkinliklerin katılımcısı haline gelebiliyor. Özellikle sarı hat üzerindeki
trenlerin vagonları sık sık bir sanat galerisine dönüşüyor.
Ancak Delovoy Tsentr istasyonunun, yeni hatların inşaatı
nedeniyle 2018 Şubatında geçici olarak kullanıma kapatıldığını hatırlatmakta
yarar var. İstasyonun yeniden ne zaman hizmete gireceği ise şimdilik belirsiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder