Kaynak: https://dzen.ru/
"Бриллиантовая
рука"(Elmas Kol) filmi, Leonid Gaidai'nin
ünlü başyapıtı olup, tüm zamanların en çok satan Sovyet filmleri arasında
gururla üçüncü sırada yer almaktadır.
Kimileri
"Tsigel-tsigel-ay-lyu-lyu" repliğini, kimileri "Kahretsin!"
repliğini, kimileri de sedef düğmeli kürk mantoyu hatırlamaktadır.
Peki tüm bunlar nerede
çekildi?
Senya Gorbunkov nerede yürüdü,
Gesha takım elbiseyle nerede koştu, haleli çocuk su üzerinde nerede yürüdü?
"Elmas Kol" filminin çekim yerleri hakkında bilgi edinmenizi
öneririm. İlginç olacaktır.
Moskova ve Mosfilm pavyonları
Filmin olay örgüsünün bir
kısmı yurt dışında geçse de, büyük bir kısmı SSCB içinde çekilmiştir.
Moskova'da Mosfilm stüdyoları, Gorki Parkı ve hatta Komsomolsky Prospekt
üzerindeki bir alışveriş merkezi kullanılmıştır.
Senya, sedef düğmeli bir kürk
manto aradığı yer bu mağazaydı. Gorki Parkı'nın girişinde ise, boynunda
kurukafa olan ve kendisinden sigara isteyen aynı kasvetli adamla karşılaştı.
Burası biraz değişmiş olsa da,
aynı yer olduğu hâlâ çok açık.
Mosfilm stüdyoları,
"Mini-Bikini-69" moda şovundan efsanevi "Tavşanların
Şarkısı"nın doğduğu yer olan "Ağlayan Söğüt" restoranına kadar
birçok ikonik sahnenin çekiminde kullanıldı. Senya'nın baştan çıkarıcı kadın
Anna Sergeevna tarafından kandırıldığı otel odası da burada kiralanmıştı.
Pavlovskaya Sloboda
Filmin son kovalamaca
sahneleri, Pavlovskaya Sloboda otoyolu üzerindeki İstra bölgesinde çekildi.
Taksi şoförü rolündeki Lelik, Senya ile burada yarışırken, Gesha da
motosikletle onu takip etti. Ve kahraman, patronun kendisiyle de burada yüz
yüze geldi. Manzaraların güzelliği de bunda rol oynadı; bölge tesadüfen
seçilmemişti.
İstanbul yerine Bakü
Filmin "yurtdışı"
mekanı, daha önce birçok kişinin düşündüğü gibi Türkiye değil, Bakü'dür.
Senaryo İstanbul'da geçse de, çekimler Azerbaycan'da yapılmıştır. Gorbunkov'un
karpuz kabuğuna takılıp düştüğü sahne, şu anda Tandoor kafesinin bulunduğu
yerin yakınlarında, "Tsigel-tsigel-ay-lyu-lyu" sahnesi ise Khurma
kafesinin yakınlarında çekilmiştir.
Türk fahişe rolünü,
"resmi" sayesinde Leonid Gaidai'nin beğenisini kazanan tren istasyonu
görevlisi Victoria Ostrovskaya canlandırdı. Bu sahnenin çekildiği yer bugün
neredeyse aynı görünüyor.
Bakü'nün en zor kısmı, 40
derecelik sıcakta sentetik bir kıyafet ve boğazlı kazakla koşan Andrei Mironov
içindi.
Turistler düzenli olarak
burayı ziyaret ederek filmdeki pozların aynısını vererek fotoğraf
çektiriyorlar.
Trafik kontrol görevlisi
rolünü gerçek bir trafik kontrol görevlisi olan Kurban Mazanov üstlendi.
Trafiği o kadar ustalıkla yönlendirdi ki, yerel bir simge haline bile geldi.
İnsanlar bazen özellikle Mazanov'un çalışmasını izlemek için bu noktaya gelirlerdi.
Soçi ve Adler – yeryüzündeki
cennet ve olayların ana merkezi.
Hikâyede Semyon Semyonich
Çernomorsk'ta yaşıyor gibi gösterilir, ancak gerçekte burası Soçi ve biraz da
Adler'dir. Soçi'de, ünlü Donskaya Caddesi, Gorbunkov ailesinin yaşadığı cadde
haline gelmiştir. Ev ise, tesadüfen, neredeyse hiç değişmeden kalmıştır.
Bu arada, bu binanın adresiyle
ilgili ilginç bir nokta var. Gorbunkov, "Morskaya 21, daire 9... giriş 3,
üçüncü kat" adresinde yaşadığını söylüyor. Ancak matematiksel olarak
hesaplarsak, bu ancak binanın üç katlı olması ve her katta bir daire bulunması
durumunda mümkün. Ancak o zaman dokuzuncu daire, giriş 3'te, üçüncü katta yer
alabilir.
Aynı Gorbunkov evi, yıllar
sonra. Güncel adres: Soçi, Donskaya Caddesi, Bina 92
Piyango biletleriyle ilgili
sahne ("su pompası"), tabancanın taksiye teslimi ve bina
yöneticisiyle diyalog sahnesi Soçi sahilinde çekildi.
Adler'de Gorizont Oteli,
Atlantika Oteli'nin yerine kullanıldı. Otelin bodrumunda, Nikulin'in sandıktan
düşme sahnesi için kullanılan kağıt hamurundan yapılmış bir figür de dahil
olmak üzere çeşitli aksesuarlar saklanıyordu. Bir gün, bir temizlikçi kadın
figürü buldu ve bunun oyuncunun cesedi olduğunu sandı. Panik gerçekti.
Gorbunkov'un vinçle
kaldırıldığı son sahne de burada çekildi. Ve evet, Nikulin kafasını çarptı ama
rolünden çıkmadı. Sahne komikti, ancak Yuri Nikulin'in kendisi tıbbi yardım
almak zorunda kaldı.
Gesha'nın çocuklara dondurma
ve çiçek verdiği, Gorbunkov'un karısına hediye ettiği kafe sahnesi Adler'de
çekilmişti. Ancak Lyolik bu sahneyi Gorizont Oteli'nin çatısından izlemişti.
Novorossiysk – plaj ve
Nikulin'in oğlu
Gesha'nın kendini "bir
adada" bulup yardım çağırdığı ünlü plaj sahnesi Novorossiysk'te çekildi.
Su üzerinde yürüyen çocuğu ise Yuri Nikulin'in 10 yaşındaki oğlu Maxim
canlandırdı; Maxim şu anda babasının bir zamanlar işlettiği Tsvetnoy Bulvarı'ndaki
aynı sirkte yöneticilik yapıyor.
Yıllar sonra, o yerden çok
uzak olmayan bir yere Gesha Kozodoev'in anısına bir anıt dikildi.
Bu arada, Maxim suya düzgün
bir şekilde düşemediği için Gaidai, Mironov'u çocuğu gerçekten tekmelemeye ikna
etti. Sahne komikti, ama küçük Maxim daha sonra Andrey Amcasına kızdı.
Tuapse - alçıyla balık tutma
Gesha'nın Senya'nın alçısını
çıkarmaya çalıştığı balık tutma sahnesi Kiseleva Kayası yakınlarında çekildi.
Yerel bir balıkçı çiftliği, tekne, olta takımı ve olta sağlayarak çekimlere
yardımcı oldu.
Burası şu an böyle görünüyor.
Temelde, 50 yıldan fazla bir süredir pek bir şey değişmedi.
Kırım - ama sadece küçük bir
kısmı
Gaidai'nin Kırım'a olan
sevgisine rağmen, "Elmas Kol"da neredeyse hiç yer almıyor. Sadece bir
sahne, Lyolik'in mükemmel bir olta için balık yemi hazırladığı sahne, Novy Svet
köyünde çekildi. İşte burada "balık tutmaya" başlıyor.
Günümüzde, film çekimlerinin
yapıldığı yerlerin neredeyse tamamı ziyaretçilere açık. Soçi'de, Gorbunkov'un
notu bıraktığı karo hala nehir kıyısında duruyor. Bakü'de ise bir eczanenin
girişinde "Elmas Kol" filminin burada çekildiğini belirten bir levha
bile var.


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder