Nükhet
ELTUT KALENDER
Her
toplumun yaşam biçimini yansıtan farklı maddi kültür değerleri vardır. Slav
toplumlarında özellikle de Doğu Slav grubunda yer alan Rus halkının yaşamında semaver,
akağaç, sarafan, vodka, kefir ve uşanka önemli maddi kültür unsurlarındandır.
Bir
asrı aşkın süredir matryoşkalar da Rus toplumunun maddi kültür değerleri
arasında yer almaktadır.
MATRYOŞKA
NEDİR?
XIX. yüzyılın sonunda ortaya çıktığı bilinen el yapımı
ahşap kuklalar Rusçada “matryoşka” olarak adlandırılmaktadır. Bu ahşap kuklalar
belirgin el ve ayak detaylarına yer verilmeyen oval görünümlü insan figürü
şeklinde yapılmaktadır. Gövdesinin tam orta yerinden iki parçaya ayrılan ve
içinden kendisinin gittikçe küçülen boyutlarının çıktığı görülen matryoşka
bebekleri guaj boya ile Rus toplumuna özgü motiflerle süslenmektedir. Günümüzde
hediyelik eşya stantlarında çokça karşımıza çıkan matryoşkaların tarihçesinin
yakın geçmişe dayanması nedeniyle matryoşka sözcüğü etimoloji sözlüklerinde yer
almamaktadır.
Ancak Rusça açıklamalı sözlüklerde “matryoşka” sözcüğünün
karşılığı;
(Bu sözcük Türk Dil Kurumu’na ait sözlüklerde matruşka
olarak karşımıza çıkmaktadır, ancak Rus. матрёшка sözcüğünün orijinal
transkripsiyonu matryoşka şeklinde olmalıdır.)
Matryoşka. Öz Rusça. Özel isim statüsündeki Matryona kadın
ismine küçültme-şefkat yapısı ekinin eklenmesinden (Matryoşa evresi
aracılığıyla) daha sonra cins isme dönüşmesiyle oluşmuştur. Diğer kukla cins
isimlerinin oluşumunda da benzer özellik görülmektedir, örn. Rus. petruşka
(bkz.), van’kavstan’ka, Frans. marionetka (bkz.) (Şanskiy, İvanov &
Şanskaya, 1971, s. 258). “Yarı oval ortasından ayrılan içerisine küçük
boyutlarda benzer bebeklerin yerleştirildiği boyalı ahşap bebek” (Ojegov &
Şvedova, 2000, s. 346). “İçine küçük boyutlarda benzer bebeklerin
yerleştirildiği ortası oyuk ahşap kukla” (Lopatin & Lopatina, 2001, s.
285). “Boyanmış ahşap türünde içinde küçük boyutlarda benzer kuklaların
bulunduğu Rus oyuncağı” (www.efremova.info/word/matreshka.html) şeklinde
verilmektedir.
Matryoşka sözcüğünün XIX. yüzyılda Rus toplumunda çok
yaygın bir kadın ismi olan Matryona’dan geldiğinden, Matryona isminin ise
Latincede “anne” anlamına gelen “mater” sözcüğünden türetildiği yönünde halk
etimolojisinin varlığından söz edilmektedir ki Rus dilinde “мать” (mat’)
sözcüğünün “anne” anlamına gelmesi bu halk etimolojisinin doğruluğunu güçlü
kılmaktadır. Rusçada şahıslara verilen isimler hitap dilinde – diğer dillerde
olduğu gibi – daha sevecen, daha candan, daha şefkatli söylem bakımından bazı
suffiksler almakta ya da kısaltmalar yapılmaktadır. Örneğin; Sergey-Seryoja,
İvan-Vanya, Anna-Anya / Annuşka, Natalya-Nataşa vs. Matryona isminin halk
arasındaki hitap biçiminde sözcük sonundaki - a harfinin önünde yer alan - n-
sessiz harfi yerine -ş- ve -k- suffikslerinin eklenmesi yoluyla matryoşka
sözcüğü elde edilmiştir.
Matryoşkalar hakkındaki bir diğer bilgi ise Japon
mitolojisinde yer alan yedi şans tanrısından biri olan bilge mutluluk tanrısı
Fukurumu’ya dayandırılması yönündedir. Buna göre, Tanrı Fukurumu’nun bütün
ailesini bir araya topladığı düşüncesiyle ahşaptan yapılmış çekik gözlü, bıyıklı,
göbekli, sakallı ve kel olarak betimlenen el yapımı ahşap bebeklerden Savva
Mamontov’a Honsū Adası’ndan hediye getirilir. Mamontov, bu figürleri Rus
kültürüne uyarlama kararı alarak “Çocuk Eğitimi” atelyesinde tornacı Vasiliy
Zvyozdoçkin’e bu figürleri yaptırır, Rus ressam Sergey Vasilyeviç Malyutin de
üzerinin boyamasını gerçekleştirir. Bilinen ilk matryoşka elinde siyah horoz
tutan bir kadın görünümünde sekiz figürden oluşmaktadır. Bu durumda
matryoşkalara da aileyi bir araya toplayan anne kimliği yüklendiği
anlaşılmaktadır. 1900 yılında Paris’te dünya çapında düzenlenen bir fuarda
“milli sanat” örneği olarak Rus matryoşkası altın madalya kazanmıştır
(Matryoşka-duşa Rossii). Talaşkino’nun başsanatçısı Sergey Malyutin’in folk
benzeri eserleri kesinlikle orijinaldi. Malyutin, ilk Matruşka’yı, yani iç içe
giren Rus bebeklerini 1891’de yaratan kişiydi. O dönemde Moskova zemstvosunun Rus
oyuncakları konusunda uzmanlaşmış Sergiyev Posad’daki el sanatları atelyesinde
çalışıyordu. Günümüzün popüler inancının tersine matruşkanın Rus halk
kültüründe temeli yoktur. Mamontovlar Japonların iç içe geçen bebeklerinin Rus
versiyonunun yapılması için sipariş verdikten sonra hayal edilmişti. Malyutin
fıçı şeklinde, kolunun altında bir tavuk taşıyan kırmızı yanaklı bir köylü kızı
yarattı. Küçülen bebeklerin her biri köylü hayatının farklı bir yönünü
resmediyordu ve çekirdekte Rus tarzında sıkıca kundaklanmış bir bebek vardı.
Tasarı son derece popüler olmuş ve 1890’ların sonlarına gelindiğinde her yıl
birkaç milyon bebek üretilmeye başlanmıştı. Matruşkanın antik Rus oyuncağı
olduğu miti o zaman yerleşti (Figes, 2002, s. 324, 325).
MATRYOŞKALARIN
GENEL ÖZELLİKLERİ
1890’lı yıllarda Mamontov tarafından ilki yaptırılan
matryoşka - her ne kadar o zaman için öyle düşünülmemiş olsa da - bugün
Rusya’yı temsil eden milli bir sembol niteliğindedir. Kolay şekillendirilebilir
yumuşaklıkta olması nedeniyle ıhlamur ağacı, kızılağaç ya da akağaçtan
üretilmektedir. İç içe en az üç figürden oluşmakla birlikte, kolay taşınabilir
olması, alan bakımından çok fazla yer kaplamaması ve tercih edilebilir fiyatta
olması göz önünde bulundurulursa çoğunlukla beş–yedi figürden oluşan
matryoşkalar en alışılagelmiş olanlarıdır. Ancak özel istek üzerine ellialtmış
ya da daha fazla figürden oluşan devasa boyutlarda matryoşkalar da
üretilebilmektedir.
1913 yılında tornacı N. Bulıçyov özellikle Petersburg’da
düzenlenen oyuncak fuarı için kırk sekiz figürden oluşan matryoşka yapmıştır
(Matryoşka - odno iz yarkih proyavleniy kul’turnıh traditsiy russkogo naroda,
s.13). Her bir figür kendinden önceki figürden ve kendisinin içinden çıkan bir
sonraki figürden desen, renk gibi küçük detaylarla farklılık göstermektedir.
Farklı boyun ve baş yönleri ile mutlu, çekingen, hüzünlü
yüz ifadeleri yüklenen matryoşkalar ise farklı duyguları yansıtmaktadır.
Evde matryoşka bulunmasının o ev halkına mutluluk, iyilik,
huzur ve refah getireceği inancı vardır (Naşa matryoşka, ot traditsii - k
innovatsii). Bu nedenle matryoşkalar hediye eden kişinin hediye ettiği kişiye
dostluk, sevgi ve mutluluk mesajlarını taşıyan hatıra niteliğindedir. Uzun
zamandır Rus matryoşkaları en çok tercih edilen hediyelikler arasında yer
almaktadır. Özenle boyanmış ve pahalı matryoşkalar Rusya’nın kendine özgü bir
sembolü, tipik bir Rus hediyeliği olarak yabancılara satılmaktadır. Ancak
matryoşkalar sadece dekoratif ya da hediyelik ürün değil, her şeyden önce
çocuklar için bir oyuncaktır (Smirnova, 1997, s. 80). Matryoşkalar çocukların
motor gelişimi sürecinde kavrama, sayı, renk ve eşleştirme becerilerini
geliştirmede etkin katkı sağlamaktadır.
MATRYOŞKALARIN
TÜRLERİ
Matryoşka türlerini daha iyi anlayabilmek için ilk Rus
matryoşkası hakkında kısaca bilgi vermek gerekirse, yuvarlak yüzlü, pembe
yanaklı, açık tenli, çiçek desenleri olan şalı ile çiçekli sarafanı ve beyaz
önlüğüyle elinde siyah bir horoz tutan Rus kadını figürü betimlemesinden söz
edebiliriz. Bilinen ilk matryoşka günümüzde Sergiyev Posad Oyuncak Müzesi’nde
sergilenmektedir. 2001 yılında ise Moskova’da ilk Matryoşka Müzesi açılmıştır.
Matryoşkalar geleneksel ve çağdaş matryoşkalar olmak üzere ikiye ayrılmaktadır.
A.Geleneksel
Matryoşkalar
Geleneksel matryoşkalar yapıldıkları yerlerin isimleri ile
anılmakta olup Sergiyev-Posad (Zagorsk) matryoşkaları, Polhov-Maydan
matryoşkaları ve Semyonov matryoşkaları olmak üzere üç geleneksel matryoşka
türü bulunmaktadır.
1.Sergiyev-Posad
(Zagorsk) matryoşkaları
Bu matryoşka türü ismini Moskova yakınlarında bulunan eski
adı Zagorsk olan Sergiyev-Posad şehrinden almaktadır. Üzerinde gömlek ve
çiçekli sarafanı ile tasvir edilen ve çene altından düğümlenmiş çiçekli şal
motifi ile bezenmiş, önünde çiçekli önlük, elinde sepet, horoz ya da bohça
tutan, küçük dudaklı, yuvarlak yüzlü pembe yanaklı Rus kadını figürünün
işlendiği bu matryoşka türü Sergiyev-Posad (Zagorsk) matryoşkası olarak
anılmaktadır. Bu matryoşka türünde giysilerin ve vücut hatlarının siyah
konturlarla belirlendiği görülmektedir. Temel olarak ressamlar şal, sarafan ve
önlükteki renk kombinasyonunu değiştirerek kırmızı, lacivert ve sarı renkleri
kullanmaktadırlar (Malıgina & Val’keviç, 2016, s. 635). Sergiyev-Posad
matryoşka boyama merkezi olmuştur. Bu şehirde eli fırça tutabilen herkes
matryoşka boyardı (Matryoşka - odno iz yarkih proyavleniy kul’turnıh traditsiy
russkogo naroda, s.4). 1900 yılında Rus matryoşkası Paris’de madalya aldığı ve
dünyaca ün kazandığı Dünya Fuarı’nda sergilenmiştir. Bu fuarda sergilenmesi Rus
matryoşkasının dünya çapında tanınıp ün kazanmasına neden olmuş ve sonucunda
uluslararası siparişler gelmiştir
2.
Polhov-Maydan matryoşkaları
Polhov-Maydan Köyü’nde yapılması nedeniyle bu ismi taşıyan
matryoşkalar genellikle pembe ya da kırmızı zemin bütününde giysisinin ön kısmı
büyük çiçek motifleriyle süslenmiş, çene altından bağlanmış şal ile
detaylandırılmış, yuvarlak yüzlü, pembe yanaklı, açık tenli, uzun kirpikli,
genellikle mavi gözlü, küçük kırmızı dudaklı ve açık renk saçlarla tasvir
edilen Rus kadını figürüdür. Bu türü Sergiyev-Posad (Zagorsk) matryoşkalarından
farklı kılan özelliği sarafan, bluz, önlük ve el kol detaylarına yer
verilmemesidir.
Boyamalarının ana motifi – çok yapraklı dikenli yaban
çiçeği (gül)dir. Bu çiçek eskiden beri dişiliğin başlangıcının, aşkın ve
anneliğin sembolü sayılmaktadır. Polhov-Maydan ustalarının yaptığı her boyamada
mutlaka gül tasviri vardır (Matryoşka - odno iz yarkih proyavleniy kul’turnıh
traditsiy russkogo naroda, s.15). Bu köy büyük bir köydür ve neredeyse her evde
“tararuşka” dedikleri kendi el emeği matryoşkalarını yapar ve boyarlar.
Matryoşkaların üzerindeki desenlerin büyük gül demetleri, çan, elma, üzüm vs.
gibi isimleri vardır ve gözleri hafif kısık kurnaz bakışlıdır
3.
Semyonov matryoşkaları
Bu grupta yer alan matryoşkalar Nijegorod Bölgesi’nde
bulunan Semyonov şehrinde üretildiği için Semyonov matryoşkaları olarak
anılmaktadır. Semyonov matryoşkalarının en belirgin özelliği giysisinin ön
kısmında yer alan beyaz zemin üzerinde yeşil yapraklı kırmızı tonlarındaki
büyük çiçek demetleriyle, çene altından bağlanan kenar kısımları çiçekli şalla
betimlenmesidir. Bu figürün şalı sarı ise giysisi kırmızı, şalı kırmızı ise
giysisi sarıdır. Bu motifte Rus kadını yuvarlak yüzlü, al yanaklı, açık tenli,
küçük kırmızı dudaklı, mavi gözlü, uzun kirpikli figürle tasvir edilmekte olup
Polhov-Maydan matryoşkalarında olduğu gibi Sergiyev-Posad (Zagorsk)
matryoşkalarından farklı olarak el ve kol detaylarına yer verilmemektedir.
Çiçek boyama stilinde Hohloma geleneksel altın boyama stilinin etkisi olduğu
düşünülmektedir, çünkü Hohloma boyama merkezi ve oyuncak fabrikası aynı şehirde
yani Nijegorod bölgesinde Semyonov şehrinde bulunmaktadır.
B)
Çağdaş Matryoşkalar
Matryoşka üretiminde her şehrin kendine özgü boyama stili
vardır. Özellikle geleneksel olmayan özgün çalışmalar değerlidir (Matryoşka-
odno iz yarkih proyavleniy kul’turnıh traditsiy russkogo naroda, s. 4).
Geleneksel matryoşka türlerinden farklı olarak üretici ve tüketicilerin kişisel
zevklerine hitap edecek şekilde tasarlanan matryoşkalar çağdaş matryoşkalar
grubunda değerlendirilmektedir. Bu türü de kendi içerisinde Gjel matryoşkaları,
Hohloma matryoşkaları ve sanatsal matryoşkalar olarak adlandırmak mümkündür.
1.Gjel
Matryoşkaları
Seramikleriyle tanınan Gjel’de yapılan matryoşkalar bu
yerleşim yerinin adını almıştır. Bu tür Rus seramik ve porselenlerinde hâkim
olan koyu mavi zemin üzerinde maviden beyaza giden tonlar kullanılarak yapılan
süslemelerle kendisini göstermektedir. Giysisinin ön kısmı çiçek demetleriyle
süslenmiş, yuvarlak yüzlü, açık tenli, açık renk saçlı, mavi gözlü, uzun
kirpikli, al yanaklı, küçük kırmızı dudaklı Rus kadını tasviriyle Gjel
matryoşkalarının boncuk ya da dantel ile süslenmiş şal detayı bulunmaktadır.
Ancak el kol ya da diğer vücut hatlarına ilişkin detaylara yer verilmemektedir.
2.
Hohloma Matryoşkaları
Ağaç oyma sanatıyla tanınan Hohloma’da yapıldığı için bu
tür matryoşkalar Hohloma matryoşkaları olarak adlandırılmaktadır. Bu nedenle
Rus kültüründe Hohloma matryoşkalarının da ayrı bir yeri vardır. Hohloma
türünde üretilen matryoşkalar yuvarlak yüzlü, açık tenli, mavi gözlü, açık renk
saçlı, pembe yanaklı geleneksel matryoşkalardan farklı olarak şalı gerdanını,
hatta göğsünü kapatacak şekilde çene altından bağlanmış, giysisinin ön kısmında
kırmızı çiçek ya da orman meyvelerinin yer aldığı, çoğunlukla kırmızı ve sarının
hâkim olduğu, kısmen de yeşil ve siyah detayların yer aldığı Rus kadını
figürüdür.
3.
Sanatsal Matryoşkalar
XX. yüzyılın 80’li yıllarının sonu, 90’lı yılların başından
itibaren matryoşka sanatının gelişiminde özgün matryoşka dönemi olarak
adlandırılan yeni bir dönem başlamıştır. Gorbaçov dönemi “perestroyka”sı gibi
meşhur siyasi ve ekonomik değişimler dünya çapında Rus kültürüne, Rus kimliğine
ve toplumun varoluşuna ilişkin büyük bir ilgi uyandırmıştır. Ekonomik
değişimler özel atölyelerin açılmasına imkân tanımıştır (Matryoşka - odno iz
yarkih proyavleniy kul’turnıh traditsiy russkogo naroda, s. 16).
Genellikle hediyelik eşya stantlarında kişisel zevk,
hayranlık duygusu ya da esprili hediye anlayışına hitap edecek şekilde,
çoğunlukla politikacıların - ya da daha nadiren ünlü kişilerin - gerçek
görüntüleriyle ya da karikatürize edilmiş tasvirleriyle kendilerine yer bulan
matryoşkalar bu gruba dâhil edilmektedir. Ayrıca masal kahramanları, animasyon
film kahramanları ve çizgi film karakterleri de sanatsal matryoşkaların
çeşitliliğine renk katmaktadır.
Önceleri matryoşka güzel Rus kadını suretinde resmedilip
boyanırdı, ancak daha sonraları liderlerin, çarların, imparatorların yüzlerinin
resmedildiği tarihsel matryoşkalar, Kuroçka-Ryaba, Teremok, Kolobok gibi Rus
halk masallarındaki motiflerin resmedildiği matryoşkalar ile kültürel ve mimari
eserlerin tasvir edildiği sarafanlı matryoşkalar gibi yeni figürler ortaya
çıkmıştır (Matryoşka - odno iz yarkih proyavleniy kul’turnıh traditsiy russkogo
naroda, s. 4, 5).
SONUÇ
Matryoşkanın yapısına bakarak, insan dâhil her şeyin sonsuz
bölünebilen ve bütünlüğünü geri kazanan yumurtadan başladığı, dünyanın eski ve
sonsuz ilk şekli tahmin edilmektedir. Matryoşka herkes için kendi özünden doğan
anneliğin kıymetli bir simgesidir ve doğurganlık konusunda olduğu kadar
üretkenlik hakkında da bir fikir verir (Kobıçeva, razdel I, narodnaya igruşka,
Tsennost’ narodnoy igruşki, s. 6)
Bitehtin matryoşka yapımında Moskova yakınlarındaki Zagorsk
ve Volga kıyısındaki Semyonov şehirlerinin Hohloma boyaması gibi ün yapmış iki
önemli merkez olduğunu ifade etmektedir. Ancak, Bitehtin ülkenin çoğu şehir ve
kasabalarında ve diğer Sovyetler Birliği cumhuriyetlerinde geleneksel milli
kıyafetleriyle matryoşka yapılmaya başlandığının da altını çizmektedir (B.
İ.Bitehtin, Narodnoye dekorativnoye iskusstvo, Rospis’ po derevu, s.50). Bu
nedenle de Gjel, Hohloma, Gorodetsk, Tver’, Vyatka gibi daha birçok yerde
üretilen çağdaş matryoşkalar ve bunlara ilaveten sanatsal matryoşkalar,
geleneksel matryoşkaların alternatifi olarak karşımıza çıkmaktadır. Her ne
kadar matryoşka yapımında yaratıcılığın sınırı olmasa da Kotrunova’dan (U niyo
osoboye imya, “narodnaya”) edindiğimiz bilgi ışığında matryoşkaların şeklinin
değiştirilmeye çalışılmış olmasına rağmen koni şeklindeki figürlerin talep
görmediğini ve matryoşkaların günümüze kadar geleneksel biçimini muhafaza
ettiğini ifade edebiliriz.
Rus matryoşkasının temelinin Japonya’ya, Honsū Adası’ndan
hediye getirilen bilge mutluluk Tanrısı Fukurumu’nun ahşaptan yapılmış iç içe
geçmiş bebek figürüne dayandığını belirtmiştik. Ancak Japonya’da ilk hangi
düşünceden hareketle böyle bir tasarım yapıldığı konusunda detaylı bilgiye
sahip değiliz. Garbuz (2007) Rus matryoşkasının geçmişini Doğu ile
ilişkilendirirken sadece Japonya’dan bahsetmemektedir. Bu iç içe geçmiş sökülüp
takılabitakılabilen ahşap bebeklerin geçmişini Antik Çin ve Hindistan’a kadar
dayandırarak bu ahşap bebeklerin muhtemelen Budizmin reenkarnasyon ve ebedi
dönüş düşüncelerinin gözle görünür etkisi olarak ortaya çıktığını savunmuştur.
Matryoşkaların oluştuğu figür sayısı bakımından çeşitlilik
gösterdiğinden ve minimum üç ila beş figürden oluşan matroşkaların yanısıra
özel sipariş doğrultusunda çok sayıda figürden oluşan matryoşkalar
yapıldığından söz etmiştik. Matryoşka olarak adlandırılan iç içe geçen bu ahşap
bebekler doğurganlık, bereket ve çok çocukluluğun sembolü sayılmaktadır.
Hindistan’ın “Chennai” şehrinde Rusya Federasyonu Başkonsolosluğu bünyesindeki
ilköğretim okulunda 2014-2015 eğitim-öğretim yılında “Etu kukolku otkroy!...”
adlı projede Matryoşka bebeklerin geleneksel olarak yedi figürden oluştuğu,
yedinin masalsı bir rakam olduğu bilgisi verilmekte ve семья (aile) sözcüğünden
hareketle7 yedi figürden oluşan matryoşkanın ailenin sembolü olduğu ileri
sürülmektedir. (Naçal’naya obşeobrazavatel’naya şkola pri General’nom
konsul’stve RF v gorode Çennai, İndiya, 2014-2015 uçebnıy god, Tvorçeskiy
proekt na temu : “Etu kukolku otkroy!...”)
Matryoşka bebeklerin içinden çıkan her bir figür birbirinin
kopyası gibi görünse de dikkatle incelendiğinde her birinin yüz ifadeleri,
giysi deseni ya da rengi gibi birçok detay farklılık göstermektedir. Garbuz
(2007) her bir matryoşkanın hem kendine özgü hem de tipik olduğunu ifade
etmekte ve postmodernizm kültürüne adanmış çalışmalarda da kopyanın ve
orijinalinin farklılığı ve tekrar etmesi konusunun önemli bir yer tuttuğunu
vurgulamaktadır.
Matryoşkalar şekil bakımından da farklılık göstermektedir.
Sergiyev-Posad (Zagorsk) matryoşkası geniş, Semyonov matryoşkası hafif
uzunlamasına, Polhov Maydan matryoşkası ise dar sivri kafasıyla daha uzun bir
görünüme sahiptir. (U matryoşki ded – yaponets. Pervaya russkaya matryoşka).
Çağdaş matryoşkalar sınıfına dâhil olan Gjel matryoşkaları biraz daha enine
geniş, boyları ise daha kısa iken, Hohloma matryoşkaları ise daha dar ve uzun
görünümlüdür. Sanatsal matryoşkalar ise görünüm bakımından elinde şekil bulduğu
yaratıcısının hayal gücüne ve ortaya koyacağı esere bağlı olarak değişmektedir.
Matryoşkalar sadece Rus kültürünü yansıtan hediyelik ya da
dekoratif eşya olarak kullanılmamaktadır. Günümüzde okul öncesi eğitim sürecinde
de aktif biçimde çocukların renk, sayı, büyüklük-küçüklük ilişkisi kurma,
eşleştirme-bütünleme gibi temel olguları kavramalarına yardımcı eğitici bir
oyuncak görevindedir. Kotrunova da (U niyo osoboye imya, “narodnaya”)
matryoşkanın çocukların üzerinde önemli bir duygusal etki aracı olduğunu ve
matryoşkaların dış görünüşündeki farklılığın çocukların oyunda çizim esnasında
yaratıcılık unsurlarının ortaya çıkmasının temelini oluşturduğunu
savunmaktadır.
Postmodern kültür modellerinden biri olarak matryoşkanın
incelenmesi hiçbir zaman başlı başına bir araştırma konusu olmamıştır (Garbuz,
2007). Matryoşkalar hakkında özellikle de belirli bir türü hakkında nitel
verilere dayanan bilimsel bir araştırma bulunmamakla birlikte matryoşkalar
hakkında yazılmış inceleme yazıları, ödevler ve bir iki kitaptan öteye geçmeyen
kaynaklardır.
Yapılan bu araştırmada matryoşkanın temelinin sanılanın
aksine Rusya’da atılmadığı, Japonya’dan getirilen Fukurumu ahşap bebeklerinden
esinlenilmesi sonucu Rus tarzını yansıtan iç içe giren ahşap bebekler yapılarak
Rus kadınını simgelediği için o dönemin kadın ismi olarak yaygın kullanılan
Matryona isminden türetilen “matryoşka” isminin verildiği, geleneksel ve çağdaş
matryoşka türlerinin yanı sıra sanatsal matryoşkaların da talep gördüğü,
matryoşkaların dekoratif, hediyelik ve eğitsel amaçlarla kullanıldığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.
KAYNAKÇA
Bitehtin B. İ., Narodnoye dekorativnoye iskusstvo, Rospis’
po derevu.
Çuharev P., & Yuryeva М. (2014). Matryoşka-odno iz
yarkih proyavleniy kul’turnıh traditsiy russkogo naroda. Novosibirsk, МБОУ СОШ
№91.
Dorofeyeva A. (Glavnıy red.), Çijkova T. (Hudojestvennıy
red.), Drujinina L. (Seriynoye oformleniye), & Kurıleva Yu. (Kompyuternaya
verstka). (2009). Polhov-Maydan izdeliya narodnıh masterov-Mir v kartinkah,
Naglyadno didaktiçeskoye posobiye. Moskva: MOZAİKASİNTEZ.
Figes O. (2002). Nataşa’nın dansı: Rusya’nın kültürel
tarihi (Çev. Figen Dereli). İstanbul: İnkılap.
Garbuz, O. V. (2007). Vstreçi po obe storonı zerkala ili
matryoşka i postmodern. Analogika Kulturologii, 9.
Kobıçeva Ye. İ. (2010)., Narodnaya igruşka (Razdel I),
Tsennost’ narodnoy igruşki, Moskva, Gumanitarnıy izdatel’skiy tsentr, Vlados.
Коtrunova L.P. (2016). U niyo osoboye imya, narodnaya.
Lopatin V. V., & Lopatina L. E. (2001). Russkiy
tolkovıy slovar: Moskva: Russkiy yazık. İstanbul: Multilingual.
Malıgina A. V., & Val’keviç S. İ. (2016).
Matryoşkasimvol Rossii, Mejdunarodnoy studençeskiy nauçnıy vestnik, Materialı
konferentsii, Şuyskiy filial FGBOU VPO “İvGU”, Şuya, Rossiya, 4.
Ojegov, S. İ., & Şvedova, N. Yu. (2000). Tolkovıy
slovar’ russkogo yazıka, 4-oe izdaniye, Moskva: RAN.
Smirnova, Ye. O. (1997). Kak igrat’ s matryoşkoy.
Psihologiçeskaya Nauka i Obrazovaniye, 4, 80-82.
Şanskiy N. M., İvanov V. V., & Şanskaya T. V. (1971).
Kratkiy etimologiçeskiy slovar’, 2-oe izd., Moskva: Prosveşçeniye.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder