Samih
Güven
Kaynak:
https://samihguven.blogspot.com/
Rusya Dışişleri Bakanlığının internet sayfasında yer alan
30 Kasım 2016 tarihli ve 108 maddeden oluşan dokümanda dikkatimi çeken
hususları herhangi bir yoruma yer vermeden okuyucular için özetlemeye çalıştım.
Belgede
ilk olarak Rus dış politikasının amaçlarına yer yerilmiş. Aşağıda önemli
gördüğüm hususları sıraladım:
-Ulusal güvenliği ve ülkenin toprak bütünlüğünü sağlamak
-Ekonomik kalkınmayı destekleyecek dış koşullar oluşturmak
-Bugünün dünyasında Rusya’nın etki merkezi olarak konumunu
pekiştirmek
-Bağımsızlık, egemenlik, pragmatizm, şeffaflık,
öngörülebilirlik, çok yönlü yaklaşım ilkeleri çerçevesinde ikili ve çok taraflı
ilişkileri yürütmek
-Rus mal, hizmet ve yatırımlarına yönelik ayrımcılığı
önlemek, bunların dış pazarlara erişimini kolaylaştırmak
-Uluslararası barışı, güvenliği ve istikrarı desteklemek
-Komşu devletlerle iyi ilişkileri kurmak
-Yurtdışında yaşayan vatandaşların hak ve menfaatlerini
korumak
Belgede
yer alan, modern dünya ve Rus dış politikası başlıklı bölümdeki tespitlerden
dikkatimi çekenleri aşağıya sıraladım:
-Dünya şu anda çok kutuplu bir uluslararası sistemin ortaya
çıkması yönündeki bir süreçten geçiyor. Uluslararası ilişkilerin yapısı giderek
karmaşıklaşıyor. Küreselleşme, yeni ekonomik ve politik güç merkezlerinin
oluşmasına yol açtı. Küresel güç ve kalkınma potansiyeli eksen değiştiriyor,
Asya-Pasifik Bölgesi'ne doğru kayıyor ve bu durum geleneksel batı güçlerinin
küresel ekonomik ve politik hakimiyetini aşındırıyor. Dünyanın kültürel ve
medeniyet çeşitliliği ve çoklu gelişim modellerinin varlığı her zamankinden
daha açık hale geldi.
-Küresel kalkınmadaki eşitsizlikler, devletler arasındaki
refah farklılığı, kaynaklar için artan rekabet, pazarlara erişim ve ulaşım
arterleri üzerindeki kontrol istekleri nedeniyle gerginlikler artıyor.
-Başkalarına değer dayatma girişimleri, yabancı düşmanlığı
ve hoşgörüsüzlük uluslararası ilişkilerde kontrolsüz bir duruma ve kaosa yol
açabilir.
-Batılı güçlerin küresel süreçlere bakış açılarını dayatmak
ve alternatif güç merkezleri içerecek bir politika yürütmek de dahil olmak
üzere dünyadaki konumlarını koruma girişimleri, uluslararası ilişkilerde,
küresel ve bölgesel seviyede daha büyük bir istikrarsızlığa yol açıyor.
-Mevcut askeri ve siyasi ittifaklar, dünyanın karşılaştığı
tüm zorluk ve tehditlere karşı yetersiz kalıyor.
-Askeri gücün yanı sıra, devletlerin uluslararası siyaseti
etkilemesine izin veren diğer önemli faktörler, ekonomik, yasal, teknolojik ve
IT yetenekleri olarak önem kazanıyor.
-Geleneksel diplomasi yöntemlerine ek olarak, "yumuşak
güç" dış politika hedeflerine ulaşma çabalarının ayrılmaz bir parçası
haline geldi. Bu öncelikle sivil toplum tarafından sunulan araçların yanı sıra
bilgi ve iletişim gibi diğer türlere kadar çeşitli yöntem ve teknolojileri
içeriyor.
-Yeni bir küresel ekonomik gerçeklik şekilleniyor. Bu yeni
gerçeklik, düşük büyüme oranları, finansal ve emtia piyasalarında oynaklık ve
küresel ekonomik alanın tarife ve tarife dışı kısıtlamalarla bölgesel yapılara
bölünmesi ile şekilleniyor.
-Çeşitli ekonomik sektörlerde şekillenmeye başlayan
teknolojik değişim, ekonomik rekabeti daha da artırabilir ve uluslararası
arenada gücün yeniden dağıtılmasını hızlandırabilir.
-Uluslararası terörizm tehdidinin artması günümüz
dünyasındaki en tehlikeli gerçeklerden biri. Aşırılıkçı ideolojinin yayılması
ve terörist grupların bir dizi bölgedeki (öncelikle Ortadoğu ve Kuzey
Afrika'da) faaliyetleri, küreselleşme süreçlerinin çıplak bıraktığı sistemik
kalkınma sorunlarının sonucudur. Bu durumda dış müdahale de önemli bir rol
oynamıştır. Bu iki faktör bir araya geldiğinde, geleneksel yönetişim ve
güvenlik mekanizmalarının yok olmasına ve silahların ve mühimmatın yasadışı bir
şekilde yayılmasına yol açtı.
-Uluslararası toplumun çabalarının gerçek bir
konsolidasyonu, büyük dünya dinlerinin ortak ahlaki gücüne ve aynı zamanda
barış ve adalet arzusu, haysiyet, özgürlük, sorumluluk, dürüstlük, merhamet ve
sıkı çalışmaya bağlı.
-Rusya, ulusal çıkarları tarafından yönlendirilen ve
uluslararası hukuka koşulsuz saygıya dayanan iddialı ve bağımsız bir dış
politika yürütmektedir. Rusya, hem küresel hem de bölgesel düzeyde dünyada
barışı ve güvenliği destekleme sorumluluğunun tamamen farkındadır ve ortak
zorluklarla başa çıkmak için tüm ilgili devletlerle çalışmaya kararlıdır.
Söz
konusu dış politika konsepti dokümanında yer alan Rus dış politikasının
öncelikleri hususunda aşağıdaki noktalar dikkatimi çekti:
-Rusya Federasyonu'nun dış politikası, uluslararası hukukun
genel kabul görmüş normlarına, eşit haklar, karşılıklı saygı ve devletlerin
içişlerine müdahale etmeme ilkelerine dayanan istikrarlı ve sürdürülebilir bir
uluslararası ilişkiler sistemi oluşturmayı amaçlamaktadır.
-BM, 21. yüzyılda uluslararası ilişkilerin düzenlenmesinde
ve dünya siyasetinin koordine edilmesinde merkezi rolünü sürdürmelidir, çünkü
alternatifi yoktur ve uluslararası meşruiyete sahiptir.
-Rusya, BM'nin merkezi ve koordinasyon rolüne tam saygı
duyması gereken büyük devletlerden kolektif liderlik gerektiren küresel
kalkınmanın sürdürülebilir yönetilebilirliğinin sağlanmasına büyük önem
vermektedir. Bu amaçlarla Rusya, G20, BRICS (Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin ve
Güney Afrika Cumhuriyeti), SCO (Şanghay İşbirliği Örgütü), RIC (Rusya,
Hindistan ve Çin) ve diğer kuruluşların ve diyalog platformlarına önem
vermektedir.
Söz
konusu dış politika konsepti metninde ayrıca uluslararası hukuk, güvenlik,
insani işbirliği ve insan hakları, çevre ve ekonomik işbirliğine yönelik
değerlendirmeler de yer alıyor.
Metinde
Rusya’nın bölgesel işbirliği öncelikleri konusunda ise şu hususlar dikkatimi
çekti:
-Rusya Federasyonu'nun dış politika öncelikleri arasında
Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT) üyesi devletler ile ikili ve çok taraflı
işbirliğinin geliştirilmesi ve güçlendirilmesi yer almaktadır.
-Rusya, tüm alanlarda entegrasyonu teşvik etmek amacıyla Belarus
Cumhuriyeti ile stratejik işbirliğini genişletmeye kararlıdır.
-Rusya, daha hızlı istikrarlı kalkınma, kapsamlı teknolojik
modernizasyon ve işbirliğini geliştirmek için, Ermenistan Cumhuriyeti, Belarus
Cumhuriyeti, Kazakistan Cumhuriyeti ve Kırgız Cumhuriyeti ile Avrasya Ekonomik
Birliği (AEB) ile entegrasyonu güçlendirmeyi ve genişletmeyi önemli bir hedef
olarak görmektedir.
-Rusya Federasyonu, Ukrayna ile tüm alanlarda karşılıklı
saygı ve Rusya'nın ulusal çıkarlarına gereken saygı ile ortaklık ilişkileri
kurma taahhüdü temelinde politik, ekonomik, kültürel ve manevi bağların
geliştirilmesi ile ilgilenmektedir. Rusya, tüm ilgili Devletler ve uluslararası
ajanslarla işbirliği içinde Ukrayna'daki iç çatışmanın siyasi ve diplomatik
çözümünü teşvik etmek için her türlü çabayı göstermektedir.
-Avrupa-Atlantik bölgesindeki son çeyrek yüzyılda biriken
sistemik sorunlar, Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü (NATO) ve Avrupa Birliği
(AB) tarafından izlenen jeopolitik genişlemede, ortak bir Avrupa güvenlik ve
işbirliği çerçevesinin oluşturulması, Rusya ve Batı Devletleri arasındaki
ilişkilerde ciddi bir krize yol açmıştır.
-Rusya’nın uzun vadeli Avrupa-Atlantik politikası, bölünmez
güvenlik, eşit işbirliği ve karşılıklı güven ilkelerine dayanan ortak bir barış,
güvenlik ve istikrar alanı oluşturmayı amaçlıyor.
-Rusya Federasyonu NATO'nun genişlemesi, İttifak'ın Rusya
sınırlarına yaklaşan askeri altyapısı ve Rusya'ya komşu bölgelerde artan askeri
faaliyetlerine karşı olumsuz bakış açısını koruyor.
-Almanya Federal Cumhuriyeti, Fransız Cumhuriyeti, İtalya
Cumhuriyeti, İspanya Krallığı ve diğer Avrupa ülkeleri ile karşılıklı yarar
sağlayan ikili ilişkilerin artırılması, Rusya'nın Avrupa ve dünya ilişkilerinde
ulusal çıkarlarını destekleme açısından önemli bir potansiyele sahiptir.
-Rusya Federasyonu, iki devletin küresel stratejik istikrar
ve genel olarak uluslararası güvenlik için özel sorumluluk ve ticaret ve
yatırım, bilimsel ve teknikte büyük potansiyeli göz önünde bulundurarak Amerika
Birleşik Devletleri ile karşılıklı yararlı ilişkiler kurmakla ilgilenmektedir.
-Rusya, Suriye Arap Cumhuriyeti'ni, laik, demokratik ve
çoğulcu bir Devlet olarak, birlik ve bağımsızlık içinde yaşayan, tüm etnik ve
dini grupların barış ve güvenlik içinde yaşama ve eşit hak ve
fırsatlardan yararlanma temelinde desteklemektedir.
-Rusya, İran İslam Cumhuriyeti ile işbirliğinin kapsamlı
bir şekilde geliştirilmesine kararlıdır.
-Rusya, Rus-Arap İşbirliği Forumu'nun bakanlar toplantısına
dayanarak ve Körfez Arap Devletleri İşbirliği Konseyi ile stratejik diyaloğu
sürdürerek, Ortadoğu ve Kuzey Afrika'daki Devletler ile ikili ilişkileri daha
da genişletmeyi planlıyor.
-Rusya, Çin Halk Cumhuriyeti ile kapsamlı, eşit ve güvene
dayalı ortaklık ve stratejik işbirliği geliştirmeye devam edecek ve tüm
alanlarda proaktif olarak işbirliğini hızlandıracak. Rusya, küresel gündemdeki
kilit meseleleri ele almak için iki ülke tarafından benimsenen ortak ilkeli
yaklaşımları bölgesel ve küresel istikrarın temel unsurlarından biri olarak görmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder