Samih
Güven
Kaynak:
https://samihguven.blogspot.com/
Sanatın hayatı anlamak, anlamlandırmak, insanları eğitmek
ve zevk vermek gibi bir işlevi var. Başarılı toplumlarda sanat, ekonomik
altyapı unsurlarıyla at başı gidiyor ve okulları, insan kaynağı ve gösteri
mekanlarıyla belli bir derinliğe de sahip oluyor.
Bir sahne performansı sırasında açılan perdelerse yalnızca
o gösteri için yapılan sahne hazırlığını, oyuncuları ve kostümlerini
göstermiyor aslında, yüzyıllarının birikim ve çabalarını da gündeme getiriyor.
Perdeler her an yanı başımızda, olağan hayatın sıradan bir
parçası gibi görülüyor bazen. Oysa ayıran ve birleştiren, saklayan ve açığa
çıkarandır onlar. Kalın bir otel perdesi olmak da vardır, saten bir tül perde
de. Ama örneğin Bolşoy gibi tarihi bir tiyatronun ana sahnesinde boy
göstermenin farklı bir anlamı, ağır bir sorumluluğu olmalı.
Çünkü büyük ve tarihi tiyatroların her zaman özel perdeleri
bulunuyor. Sahne hazırlıklarını seyircilere hissettirmeyen yalıtımda, desen ve
tasarımlarıyla göz alan ve dönemlerin hakim anlayış ve kültürünü görkemli
şekilde gündeme getiren misyonları oluyor.
Bolşoy Tiyatrosu Moskova’nın ve aslında bütün Rusya’nın en
önemli kültürel sembollerinden biri. Hatta Dimitri Medvedev’in 2011’deki
yeniden açılış töreninde söylediği gibi Rusya’nın ulusal hazinesi. Tarihi,
misyonu, mimarisi, akustik özellikleri, opera, bale, tiyatro ve diğer
sahne sanatlarına yaptığı katkılar açısından dünya çapında bir mekan.
Tiyatro’nun internet sayfasındaki misyon bölümünde şunlar
yazıyor: “Rusya’nın Bolşoy Tiyatrosu devletimizin ve onun kültürünün en önemli
sembollerinden biri oldu ve olmaya devam edecek. O; ana ulusal tiyatromuz, Rus
müzik kültürü geleneklerinin taşıyıcısı, dünya müzik kültürü açısından bir
merkez ve ülkenin sahne sanatlarının gelişmesi için bir mızrak başıdır.”
Bu önemli mekanın arkasındaki isimse Büyük Petro’dan sonra
Rusya’da eğitim ve sanat konularına en çok kafa yoran çarlardan Büyük
Katherina’dır. Yaşamı ve icraatlarıyla Rus tarihine damga vuran Katherina 1776
yılında Prens Pyotr Urusov’a Moskova’da tiyatro gösterileri, bale ve diğer
sahne sanatlarının icra edilebileceği bir mekan oluşturulması konusunda imtiyaz
veriyor. Tiyatro farklı mekanlarda varlık göstermeye başlıyor ilk zamanlar.
Mimar Joseph Bove tarafından tasarlanan asıl tiyatronun
açılışı ise 20 Ekim 1856 tarihinde Çar II. Aleksander’ın taç giyme töreni
sırasında yapılıyor.
Yangınlar, bombalamalar geçiyor başından. Örneğin 22 Ekim
1941 yılında bir bomba düşüyor ve özellikle lobi bölümü önemli ölçüde zarar
görüyor. Savaş zamanının sıkıntıları ve kış nedeniyle restorasyona geç
başlanabiliyor ve tiyatro 1943 sonbaharında yeniden açılıyor.
Son ve önemli restorasyon ise 2005 yılında başlıyor ve
Tiyatro 28 Ekim 2011 tarihinde yeniden hizmete giriyor. Resmi rakamlara göre 21
milyar Ruble (yani yaklaşık 688 milyon $) harcama yapılıyor.
Yeniden perde meselesine gelince, imparatorluk dönemi,
Bolşevik devrim ve Sovyet Rusya dönemi ve komünizm sonrasında hakim siyasi
anlayışa göre sürekli değişime uğruyor Bolşoy’un perdeleri. Zaman içindeki
farklı tasarım ve sembollerden sonra 90’lı yıllarla asıl özelliklerine geri
dönüyor.
1917 devriminden sonra imparatorluk perdeleri kaldırılıyor
ve 1920'de bronz renkli kanvas yeni bir perde asılıyor. 1935 yılında Fyodor
Fyodorovsky tarafından doğal ipek ve metalik iplik karışımı yeni bir perde
tasarlanıyor. Çok ince bir altın tabaka ile kaplanıyor. Bir tondan fazla
ağırlığında ve 500 metrekare yüzölçümüne sahip oluyor perde. Üzerinde Kiril
alfabesiyle SSCB ve üç önemli tarih yazıyor: 1871 - Paris komünü, 1905 - İlk
Rus devrimi, 1917-Ekim devrimi.
Fyodor Fyodorovsky tarafından tasarlanan ve 1955’den 90’lı
yıllara kadar geçerli olacak altın renkli yeni bir Sovyet perdesi söz konusu
oluyor. Perde Sovyet ikonografisinin tipik unsurlarını içeriyor:
buğday kulaklar, orak ve çekiç, beş köşeli yıldız ve Kril alfabesiyle SSCB.
1990’ların sonunda ise perde tekrar yenileniyor ve aslına
geri dönüyor. Bu defa, ana unsurlar olarak çift başlı imparatorluk kartalı,
Saint George ve ejderha kullanılıyor ve SSCB yerine Rusya yazılıyor.
2005 yılından itibaren ilk ve asıl özellikleri dikkate
alınarak yapılan son yenileme sırasında perde kumaşının yaratılışı, dünyanın en
iyi üç dekoratif kumaş üreticisinden biri olan Rubelli'ye emanet ediliyor.
Kumaş doğal ve modern malzemeden yangına dayanacak şekilde yapılıyor. Her iplik
altın kaplamalı bir metal folyoya bağlanıyor.
Rusya’nın ulusal hazinesi olarak görülen Bolşoy
Tiyatrosu’nun perdeleri 162 yıldır açılıp kapanmaya devam ediyor. İpliği,
tasarımı, desenleri değişse de Rus sahne sanatlarına
yılmaksızın katkı sağlıyor.
2011 yılında yeniden açılışı sırasında 85 yaşındaki Natalya
Tiyistina şunları söylüyor: “Bolşoy, Bolşoy olarak duruyor işte, o bizim
mucizemiz.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder