Halka halka Moskova!
M. Hakkı Yazıcı
Yine sabahın köründe İgor’la
yollardayız. Malum müşteri
ziyaretleri...
Metrodayız.
İgor, elinde akıllı
telefonu, kendi aleminde. Ben yokum sanki yanında.
Yine kafası ikide bir
önüne düşen, uykusunu alamamış sabah yolcusu hallerindeyim.
Bir ara gözlerimi
açıyorum. Karşıdaki küçük ekranda bir tanıtım videosu var. Bir tramvayın
üzerinde İETT yazısını farkediyorum.
Karaköy-Beyoğlu
arasındaki Tünel anlatılıyor.
Eski bir dostunuza aniden
rastlayınca sevinirsiniz ya, aynı duygulara kapılıyorum.
Yeni açılan BKL metro hattının
tanıtım videosunun içinde 1875 yılında açılan, dünyanın ilk metrolarından olan
İstanbul Karaköy-Beyoğlu tarihi Tünel (füniküler) hattından bahsediliyor.
Dünyanın ilk yeraltı
demir yolu olan Londra metrosu, 1863 yılında hizmete girmiş. İkinci metro ise İstanbul’daki
Tünel.
İstanbul’daki Tünel
projesi devrin Osmanlı Sultanı Abdülmecid Han’a sunulmuş. Sultanın onayladığı
proje kısa sürede başlamış ve 1875’in Kurban Bayramı’nın ilk gününde görkemli
bir törenle açılmış.
Dürtükleyip İgor’a
gösteriyorum. O da izledikten sonra bana “Vay be!” dermiş gibilerinden başını
sallıyor.
Bense üzülüyorum. İlklerden
olup, devamını getirememiş olmak, gerilere düşmek beni üzüyor.
***
Dünyanın sadece
"metro" değil, "müze metro" olarak anılan belki de tek
toplu taşıma sistemi: Moskova metrosu... Her gün 8 milyondan fazla insan
Moskova metrosunu kullanıyor. İstasyonlardan 44'ü Rusya Federasyonu kültür
mirası listesine giren bir ulaşım sistemi.
Moskova’da yapımına 2011 yılında
başlanan, BKL(БКЛ)’nin, yani Büyük Çember Hattı (Balşaya Kaltsevaya Liniya)’nın
tamamı Mart ayı başında hizmete girdi.
Uzunluğu 31 istasyon ile
70 kilometre. Bu yeni bir dünya rekoru.
"Eski" Moskova metrosunun Kaltsevaya
Hattı’nın uzunluğu ise 12 istasyonla 19,4 kilometre...Yani 3,5 kat daha az.
Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin,
Moskova Belediye Başkanı Sergey Sabyanin ile birlikte Moskova Metrosu'nun Büyük
Çember Hattı'nın açılışına katıldı. Putin törene video konferans yöntemiyle
katıldı.
Vladimir Putin konuşmasında, Çin
Devlet Başkanı Şi Cinping'in Moskova ziyareti sırasında yeni hattı Çin heyetine
göstermek istediğini söyledi ve Moskova için gerekli bir proje olarak
nitelendirdi.
Çin Devlet Başkanı, Vladimir Putin’in
daveti üstüne yakın bir tarihte, 20-22 Mart’ta Rusya’yı ziyaret edecek. Putin
bu yeni metro hattını da mevkidaşına göstermek arzusunda. Gururlanıyor, zira BKL,
Pekin metrosunun ikinci ring hattının yer altı ringleri arasındaki eski
rekorunu 13 kilometre geride bırakmış durumda.
Bunun başka bir önemi daha
var kuşkusuz. Bir yıldır Ukrayna sorunu nedeniyle hem askeri, hem de ekonomik
bir muhasara altında olan bir ülkenin böylesine büyük tarihsel bir yatırımı
gerçekleştirmiş olması gerçekten önemli.
***
Dünyanın en büyük, en
ihtişamlı ve modern metro ağlarından birisini barındıran Moskova’da yeni bir
çember hattının inşası daha tamamlanmış oldu.
Metro genişlemeye devam
ediyor.
Moskova halka halka
büyüyen bir şehir.
En içte Kremlin’in
duvarlarından oluşan ilk halka var.
Kremlin’in yakınındaki Balşoy
Moskvaretskiy Köprüsü’nde durup Moskova Nehri’ne bir çakıl taşı attığınızda
taşın suya düştüğü yerde iç içe geçmiş büyüyen halkalar oluşur.
Moskova da hemen hemen aynı yerden
başlayarak halka halka büyümüş, büyümeye de devam ediyor.
Moskova’nın nerdeyse sembolü haline
gelen Metro haritasına baktığınızda da bunu görürsünüz. Metro da aynı bu
şekilde merkezdeki bir halkanın etrafında oluşmuş.
Metro da, araç trafiğinin olduğu kara
yolları da halka halka büyüyor.
***
Kremlin’den sonraki ilk halka merkezdeki,
eski Moskova’yı çepeçevre saran Bahçe Çemberi (Sadovoye Kaltso) yolu. Uzunluğu
15,6 Km.
Üçüncü Ulaşım Halkası (TTK- Tretye
Transportnoye Kaltso), eski adıyla Ring "B" Moskova'da bir otoyol, Bahçe
Çemberi (Garden Ring) ve Moskova Çevre Yolu ile birlikte Moskova şehrinin çevre
yollarından biri. Üçüncü Çevre Yolu'nun toplam uzunluğu 35,1 kilometre olup,
bunun yaklaşık 19 kilometresi üst geçit, yaklaşık 5 kilometresi tüneldir.
Daha sonraki ulaşım halkası olan 108,9
km.’lik Moskova Çevre Yolu MKAD (МКАД-Moskovskaya Koltsevaya Avtomobilnaya
Daroga), Rusya'nın başkenti Moskova'yı yine çepeçevre saran bir çevre
yoludur. Bu çevre yolunda da arabayla bir noktadan hareket ederseniz, hiçbir
yere sapmadan dolaşarak aynı noktaya gelirsiniz. 10'u kavşak olmak üzere 35
adet çıkışı bulunmaktadır.
Bitmedi.
En dışta ise Moskova Bölgesi'nin
karayolu ağını transit trafikten kurtaran, başkentin ulaşım sisteminin temel
unsurlarından bir başkası, Merkez Çevre Yolu, TsKAD (ЦКАД-Tsentralnaya
Kaltsevaya Avtomobilnaya Daroga) vardır. Moskova Çevre Yolu'na 50 km
uzaklıktaki Moskova bölgesi topraklarından geçmektedir. Uzunluğu 336,5 km'dir
ve bunun 260 km'si ücretli olarak işletilmektedir.
Bunlar karayolu halkaları…
***
Metro’ya gelince;
İlk halka merkezdeki istasyonları
birbirine bağlayan Metro haritasındaki Kahverengi Hat.
Dünyanın en büyük metro sistemlerinden
biri olan Moskova Metrosu’nun Sokolniki ve Park Kulturı istasyonları arasındaki
ilk hattı, 15 Mayıs 1935 tarihinde faaliyete geçmiş.
Metronun yapımı, Josef
Stalin tarafından 1931'de başlatılmış. O zamanlar, Komünist Partili işçiler ve
Konsomol üyesi gençler tarafından inşaat sürdürülmüş...
İgor, bu kahverengi
ring hattıyla ilgili olan komik bir şehir efsanesini anlatıyor.
“İnanmasam da seviyorum
ve bilmeyenlere sürekli anlatıyorum,” diyor.
Moskova metrosunun
haritası, ortasındaki çevre hattı ile radyal hatlarıyla bir bulmacaya benziyor.
Güya Metro’nun projesinin sunulduğu toplantıda Stalin, elindeki kahve kupasını
masanın üzerine yayılı planın üstüne koymuş, kupanın altına sızmış kahve
projenin üzerinde kahverengi yuvarlak bir iz, bir leke bırakmış. Toplantıdaki
hiçbir mühendis korkudan soramadığı için de proje o şekliyle gerçekleştirilmiş.
Merkezdeki bütün diğer Metro hatlarını birleştiren bir köprü görevini gören
kahverengi renkli yuvarlak Kaltsevaya Hattı’nın hikayesi böyle... İnandırıcı
değil, ama matrak bir hikaye.
Moskova’da Metro’ya
entegre bir başka halka da geçtiğimiz senelerde kullanıma açılan MTSK. Bir elektrikli tren ring hattı ….
Yazının başında bahsettiğim yeni
hizmete giren BKL(БКЛ), yani Büyük Çember Hattı (Balşaya Kaltsevaya Liniya) ise
Metro halkalarının şimdilik sonuncusu…
***
Metro’nun Moskova’nın
yaşamında çok büyük önemi var.
Bir kere zamanında
ulaşım için her zaman garantili bir tercih.
Benim tercihim de hep Metro.
Bir arkadaşınızla Metroya yakın bir
yerde buluşacaksanız kesin bir saat verebilirsiniz. Yandex haritadan
buluşacağınız yere bakar, kaç saatte varabileceğinizi anlarsınız. Tam saatinde
buluşma yerinde olabilirsiniz. Hiç şaşmaz.
Sık sık Moskova'nın trafik derdinden
bahsediyoruz ya, İgor, sorunun büyüklüğünü anlatan 2006 yılından, eski de olsa
gülümseten bir haberi anlatıyor.
Moskova’daki önemli uluslararası bir maçı, İnter maçını oynamak için stadyuma
kulüp otobüsü ile giden Spartak Moskova’lı futbolcular sıkışık trafikte takılıp
kalınca iki kilometre koşarak ve metro yolculuğu ile yetişebilmişler. Spartak Moskova takımı, olayı veren Rus basınının alay
konusu olmuş.
Otobüslerinin trafiğe takılması üzerine, Spartak Moskova Teknik Direktörü
Vladimir Fedotov, yolda arabasıyla maça gitmekte olan bir taraftar tarafından,
“Ben üç saatten beri burada bekliyorum” şeklinde uyarılmış. Bunun üzerine
Fedotov ve tüm futbolcular, otobüsten inerek iki kilometre koştuktan sonra bir
metro istasyonuna ulaşmışlar.
Fedotov, metro
istasyonunda tüm oyuncularını bir araya toplamış ve “Savunma ve hücum oyuncularının
hepsi burada mı?” diye bağırıp, tek tek saymak zorunda kalmış.
Neyseki zamanında maça
yetişebilmişler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder