Kaynak:
http://www.turkrus.com/
Özellikle üstteki "Savaşın Yüceltilmesi" adlı
tablosuyla bilinen, savaş resimleriyle ünlü Rus ressam Vasili Veresçagin'in
eserlerinden oluşan sergi Moskova'da Tretyakovskaya Galerisi'nde kapılarını
açtı. Uzun süredir sanatseverlerin sabırsızlıkla beklediği sergi, sanatçının
çok sayıda eserini biraraya toplayan, "yılın sanat olayı" olmaya aday
bir etkinlik olarak niteleniyor.
Moskova Belediye Başkanı Sergey Sobyanin, sosyal paylaşım sitesi hesabından Moskovalıları sergiye davet etti.
Sergide Veresçagin'in Türkmenistan, Balkanlar, Hindistan, Japonya ve Rusya'nın kuzeyine yaptığı gezilerde çizdiği yaklaşık 500 eser sergileniyor.
Veresçagin'in Rusya'daki ve yurt dışındaki müzelerden toplanan eserlerinden oluşan sergi 15 Temmuz 2018 tarihine kadar görülebilecek.
Adres: Moskova, Krımski Val, 10
Moskova Belediye Başkanı Sergey Sobyanin, sosyal paylaşım sitesi hesabından Moskovalıları sergiye davet etti.
Sergide Veresçagin'in Türkmenistan, Balkanlar, Hindistan, Japonya ve Rusya'nın kuzeyine yaptığı gezilerde çizdiği yaklaşık 500 eser sergileniyor.
Veresçagin'in Rusya'daki ve yurt dışındaki müzelerden toplanan eserlerinden oluşan sergi 15 Temmuz 2018 tarihine kadar görülebilecek.
Adres: Moskova, Krımski Val, 10
VERASÇAGİN
KİMDİR?
Vasili Veresçagin
Doğumu, 26 Ekim 1842, Cherepovets, Novgorod
Guberniyası, Rus İmparatorluğu
Ölümü, 13 Nisan 1904 (61 yaşında), Port Arthur,
Mançurya
Vasili Vasilyeviç Veresçagin (Rusça: Васи́лий Васи́льевич
Вереща́гин, 26 Ekim 1842 – 13 Nisan 1904), Rus savaş sanatçı ve yurt dışında
yaygın olarak tanınan ilk Rus sanatçılarından biridir. Gerçekçi sahnelerinin
grafik niteliği, birçoğunun hiçbir zaman basmamasına ya da sergilenmemesine
neden oldu.
Veresçagin, Cherepovets, Novgorod Guberniyası, Rus
İmparatorluğu'nda, 1842 yılında, üç erkek kardeşin ortancası olarak doğdu.
Annesi Tatar kökenli iken babası asil doğumlu bir toprak sahibiydi. Sekiz
yaşındayken, Tsarskoye Selo'ya gönderilerek Alexander Cadet müfreze'sine girdi.
Üç yıl sonra St Petersburg'da Deniz Cadet Kolordu'na girerek 1858'de ilk
seferini yaptı. Danimarka, Fransa ve Mısır'a doğru yola çıkan Fırkateyn Kamçatka'da
görev yaptı.
Veresçagin, denis okul listesinde birincilikle mezun oldu,
ancak derhal resim çalışmasına başlamak için görevden hemen ayrıldı. İki yıl
sonra, 1863 yılında St Petersburg Akademisi'nden Aşık Ulysses'in Katli resmiyle
bir madalya kazandı. 1864'te Jean-Léon Gérôme yanında çalışmak için Paris'e
geçmesine rağmen ustasının yöntemlerinden çokça ters düşmüştür.
1866'daki Paris Salonu'nda, Mezmurlarda dua eden
Dukhoborlar resmini sergiledi. Ertesi yıl, Türkistan'a yaptığı seferde General
Konstantin Kaufman'a eşlik etmeye davet edildi. Ona asteğmen rütbesi verildi.
2-8 Haziran 1868 tarihleri arasındaki Semerkand kuşatmasındaki kahramanlığı
için St George Haçı'yla (4. sınıf) ödüllendirildi. Yorulmak bilmez bir
seyyahtı, 1868 yılı sonunda St Petersburg'a, 1869'da Paris'e, aynı yılın
sonlarında St Petersburg'a ve sonra 1869'un sonunda Sibirya üzerinden
Türkistan'a geri döndü.
1871'de Münih'te bir atölye kurdu. 1873'te Londra, Crystal
Palace'da yaptığı eserler üzerine kişisel bir sergi açtı. 1874 yılında St
Petersburg'da yaptığı eserleri için başka bir sergi düzenlendi, bu sergide iki
eseri, diğer deyişle "Geçmiş, şimdiki ve gelecekteki tüm fatihlere," adanmış
Savaşın Yüceltilmesi, ve arkadaşları tarafından terk edilmiş ölmüş askerlerin
resmi Arkada Kalanlar Rus ordusunu fakir bir ışık altında tasvir ettiği gerekçesiyle
gösterilmesi reddedildi. 1874 yılının sonlarında Himalaya Dağları, Hindistan ve
Tibet'e kapsamlı bir geziye çıkarak iki yıl boyunca seyahat etti. 1876
sonlarında Paris'e döndü.
93 Harbi'nin başlamasıyla (1877-1878), Veresçagin Paris'ten
ayrıldı ve İmparatorluk Rus Ordusu'nda aktif hizmete döndü. Şıpka Geçidi
Muharebelerinde ve kardeşinin öldüğü Plevna kuşatmasında bulundu. Rusçuk
yakınlarında Tuna nehrini geçişine hazırlanırken ağır şekilde yaralandı.
Savaşın bitiminde Ayastefanos'ta General Mihail Skobelev'in sekreterliğini
yaptı.
Savaştan sonra, Veresçagin, savaş resimlerini o kadar
çabucak üretirken yardımcılarını serbestçe istihdam etmekle suçlandığı Münih'e
yerleşti. Resimlerindeki sansasyonel konular ve onların didaktik amacı yani
savaşın dehşetini göstererk barışın geliştirilmesi, 1881 Paris'te ve daha sonra
Londra, Berlin, Dresden, Viyana ve diğer şehirlerde, resim sergilerine
genellikle sanatla ilgilenmeyen büyük bir kesimin ilgisini çekti.
Veresçagin, İngiliz Hindistan'da birçok imparatorluk
sahneleri resmetti. Onun 1876'da Jaipur'da giden Galler Prens'inin Devlet
Töreni epik tasviri dünyanın üçüncü büyük resmi olduğu iddia edilir.[6]
1882-1883 yılları arasında tekrar Hindistan'a gitti. Üç resim serisiyle çok
sayıda tartışmayı uyandırdı: Birincisi, Roma'da bir infaz (Romalılar tarafından
Çarmıha Gerilme (1887)); İkincisi, "İngilizlerin Hint Ayaklanmasını Bastırması",
Sepoyların tarafından ateşlenen toplar; ve üçüncüsü, St Petersburg'da
Nihilistlerin infazı. İngilizlerin Hint Ayaklanmasını Bastırması" resmi
kurbanlarını silah fıçılarıyla bağlayarak gerçekleştirilen infazları tasvir
eder. Veresçagin'i eleştirenler bu tür infazların ancak 1857 Hint
Ayaklanması'nda meydana geldiğini savunur, 1880'lerin modern askerlerini tasvir
edip ve uygulamanın o zaman geçerli olduğunu ima eder. Fotoğraf stili
nedeniyle, tablo gerçek bir olayın tarafsız bir kaydı olarak kendini gösterir.
Amerikan Sanat Federasyonu'nun dergisinin Aralık 1887 sayısında, Veresçagin,
başka bir isyan olursa İngilizlerin bu yöntemi tekrar kullanacağını söyleyerek
kendini savundu.
19. yüzyılın sonlarına doğru, Veresçagin sadece Rusya'da
değil, aynı zamanda yurtdışında popülerlik kazanmıştı ve adı Avrupalı ve
Amerikan basının sayfalarından asla kaybolmadı. Savaşın bir tür tören olarak
savaşı tasvir eden çağdaş savaş parçalarının çoğunun aksine, Veresçagin, ilk
eserlerinden savaşın dehşetlerini grafiksel olarak tasvir etti. Veresçagin,
"Hayatım boyunca güneşi sevdim ve güneşi boyamak istedim ... Savaşı görüp
ne düşündüğümü söyleyince, bir kez daha güneşe kendimi adayacağımdan dolayı
memnun oldum. Fakat savaşın öfkesi Beni takip etmeye devam etti," diye
yazmıştır. Bir gün, 1882'de Berlin'deki Veresçagin'in sergisi, Alman Deniz
Mareşali Helmuth Karl Bernhard von Moltke tarafından ziyaret edildi. Veresçagin
Moltke'yi Savaşın Yüceltilmesi adlı tablosunun önüne getirdi. Resim, Mareşal da
bir tür kafa karışıklığı yarattı. Moltke sergiye yaptığı ziyaretten sonra Alman
askerlerini ziyaret etmesini yasakladı. Avusturya savaş bakanı da aynı şeyi
yaptı. Ayrıca sanatçının Avusturyalı subayların, Viyana'daki 1881 sergisinde
resimlerini ücretsiz görmelerine izin verme teklifini reddetti.
Rusya, Veresçagin'in eserlerinin sergilenmesini
yasaklanması ve aynı zamanda kitaplarının ve süreli yayınlarının çoğunun Rus
ordusuna iftira etmek suçlamalarıyla çoğaltılmasını yasakladı. Sanatçı bu
haksız suçlamaları fena bir şekilde üstüne aldı ve resimlerinden üçünü yaktı;
Unutulmuş Asker, Kuşatılmışlar, Kovalayıp ve İçeri Girenler.
1884 yılında Suriye ve Filistin'e yapılan bir yolculuk, ona
Yeni Ahit'ten eşit derecede tartışılan bir dizi ders veriyordu.[5]
Veresçagin'in tabloları, o sırada mütevazi bir gerçekçilik olarak düşünülen
Mesih figürü üzerine canlandırdığı masal hakkında tartışmalara neden oldu.
İsa'nın özelliklerinin tasvirinin aşırı derecede kaba ve aşırı derecede etnik
olarak Semitik olduğu düşünülüyordu.
Veresçagin'in, en sonunda yerleştiği Moskova'da 1893
yılında resmettiği ve ayrıca hakkında kitap da yazdığı Napolyon'un Rusya
seferi'ni anlatan "1812" serisi, Lev Tolstoy'un Savaş ve Barış'ına
ilham vermiş gibi görünmektedir.
Veresçagin, 1894-1895 tarihindeki Birinci Çin-Japon Savaşı
sırasında Uzak Doğu'da idi ve 1900 Boxer Ayaklanması sırasında Mançurya'daki
Rus birlikleriyle birlikte idi. 1901'de Filipinler'i, 1902'de Amerika Birleşik
Devletleri ve Küba'yı, 1903'te Japonya'yı ziyaret etti. Rus-Japon Savaşı
sırasında Amiral Stepan Makarov tarafından Makarov'un amiral gemisi
Petropavlovsk'a katılmak üzere davet edildi, Petropavlovsk. Petropavlovsk, 13
Nisan 1904'te Port Arthur'a dönerken iki mayına çarptı ve battı, hem Amiral
Makarov hem de Veresçagin dahil olmak üzere mürettebatın çoğu öldü.
Veresçagin'in son çalışması, Amiral Makarov'un başkanlık ettiği bir savaş konseyin
tasvir eden resmi, neredeyse hasar görmeden ele geçirildi.
Perm Krayı'nda ki Veresçagino kasabasına, 1978'de Sovyet
astronom Lyudmila Zhuravlyova tarafından keşfedilen küçük bir gezegene, 3410
Veresçagin, onun adı verilmiştir.
Çek rock şarkıcısı Aleš Brichta'nın uzak bir akrabasıdır.
Savaşın Yüceltilmesi resmi, Çek heavy metal grubu
Arakain'in Farao albümünün kapağında kullanılmıştır. (Wikipedia)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder