Kaynak:
https://dzen.ru/
Rus dizi sektörünün son birkaç yıldaki başarısını takip
etmek mutluluk verici.
"Eskiden daha iyiydi" sözü yerli uzun metrajlı
filmler için hâlâ geçerli olsa da, yayın sektörü zirvede: Burada hiç bu kadar
yüksek kaliteli ve yüksek hacimli diziler görmemiştik.
Bu nedenle, tarihin en iyi 20 TV dizisini (Sovyet dizileri
sayılmaz) seçmek oldukça zordu; listeye rahatlıkla 50 dizi dahil edilebilirdi.
Yine de elimizden gelenin en iyisini yapmaya çalıştık ve ilk 10'u
değerlendirmeniz için sunuyoruz.
20.
sıra. «Игры» (Oyunlar) (2024)
İzleyicileri SSCB'nin Moskova Olimpiyatları hazırlıklarına
götüren, görsel olarak kusursuz, nostaljik bir drama. Ara sıra yaşanan
oyunculuk hatalarına rağmen, görüntü yönetmenliği ve yapım tasarımı o kadar
etkileyici ki, dizi yer yer neredeyse belgesel havası yaratıyor. Yuri
Stoyanov'un Leonid Brejnev'e dönüşümü de cabası.
19.
sıra. «Карамора» (Karamora) (2022)
Rus İmparatorluğu'nun son dönemlerinin tarihini cesurca
yeniden yazan ve bunu büyük bir coşkuyla yapan bir fantastik gerilim filmi.
Danila Kozlovsky'nin (yönetmenliğine büyük saygı duyuyorum) başrolünde Danila
Kozlovsky'nin yer aldığı (ki bu da soruları gündeme getiriyor; bu şımarıklık
olmasaydı, proje çok daha üst sıralarda yer alırdı) dizisinde, yönetici sınıf
kelimenin tam anlamıyla kan emici. Ama onu özel kılan bu değil, her biri
alkışlama isteği uyandıran sayısız tarihi referans (Tolstoy, Mayakovski,
Rasputin ve diğer önemli şahsiyetler hakkında).
18.
sıra. «Вампиры средней полосы» (Orta Koridorun Vampirleri) (2021-...)
Kan emicilerle ilgili, ama bambaşka bir türde bir dizi
daha: Günümüzde, özellikle Smolensk'te geçen dokunaklı bir komedi. İnsancıl bir
bakış açısına sahip hortlaklar hakkındaki bu iç ısıtan hikâyede başrolü Mikhail
Efremov oynayacaktı, ancak bilinen bir olay nedeniyle yerine eşsiz Yuri
Stoyanov getirildi. Bu sayede, "Vampirler"deki rol arkadaşı Tatyana
Dogileva ile birlikte "Gorodok"u kaçıran Zoomer'lar arasında bir
yıldız haline geldi.
17.
sıra. «Убойная сила» (Ölümcül Güç) (2000-2006)
"Kırık Işıklar Sokakları"nın bir yan ürünü olan
bu gösteri, Konstantin Khabensky'yi daha geniş bir kitleyle tanıştırdı. Mahalle
sakinlerinin suçla cesurca mücadelesini konu alan bu proje, gerçek hayatta
kolluk kuvvetlerine dair algımızı sorgulattı ve bir de üstüne "Lyube"
grubunun seslendirdiği ikonik "Opera" şarkısını sundu.
16.
sıra. «Нежность» (Şefkat) (2020-2024)
Tamamen cep telefonuyla çekilen bu melodram, Anna
Melikyan'ın projesi olan ve tam da yerinde bir isme sahip olan bu melodram, döneminin
en dokunaklı melodramı olduğunu kanıtladı. Aynı adlı kısa filmden uyarlanan
gösteri, tam anlamıyla saf bir performans örneği: Başrolleri Victoria
Isakova/Yevgeniy Tsyganov/Konstantin Khabensky'den oluşan yetenekli üçlü
canlandırırken, yardımcı karakterleri Yulia Peresild, Anna Mikhalkova, Ravshana
Kurkova ve Svetlana Khodchenkova canlandırıyor.
15.
sıra. «Домашний арест» (Ev Hapsi) (2018)
Pavel Derevyanko'nun başrolünde oynadığı, küçük bir
kasabanın hırsız belediye başkanının rüşvet alırken yakalanıp çocukluğunun
geçtiği, kasabanın en sıradan sakinleriyle birlikte yaşadığı ortak bir apartman
dairesinde ev hapsinde yatmak zorunda kalmasını konu alan toplumsal bir hiciv.
Keskin mizah, mükemmel oyuncular ve ilgi çekici günlük hikayeler, diziyi
bilindik bir bayağı komediden, Sovyet yaşam kesiti sinemasının değerli bir
devamı haline getiriyor.
14.
sıra. «Happy End» (Mutlu Son) (2021)
Lena Tronina ve Denis Vlasenko'nun yetenekleriyle bizi
tanıştıran bir web kamerası kızı hakkında bir drama. Dizi, orta noktasından
sonra "Dukhless"i taklit etmeye başladığında oldukça hayal kırıklığı
yaratıyor, ancak ilk yarısı saf bir sanat eseri: oyunculuk, yönetmenlik,
senaryo, her şey. Ve evet, "Mutlu Son" Rus sineması tarihinin en
şehvetli seks sahnelerinden birine sahip.
13.
sıra. «Фишер» (Fisher) (2023-...)
Son yıllarda ciddi bir düşüş yaşayan "True
Detective"e cevabımız, heyecan verici bir seyirlik. Ve sonu, kanınızı
donduracak kadar etkili bir şekilde Batı korku filmlerinden daha etkili.
12.
sıra. «Бедная Настя» (Zavallı Nastya) (2003-2004)
Yetim bir serfin soylu bir kadına dönüşüp aşkı bulmasını
konu alan muhteşem bir kostümlü drama. 2000'lerin başında Rusya'nın en önemli
"Santa Barbara"sı olan film, Elena Korikova'yı kendi neslinin seks
sembollerinden biri haline getirdi.
11.
sıra. «Метод» (Yöntem) (2015-...)
Konstantin Khabensky ve Paulina Andreeva'nın seri katilleri
avladığı, kara film esintileri taşıyan bir polisiye-psikolojik gerilim filmi.
Yuri Bykov'un kariyerinin en iyi eserlerinden biri.
10.
sıra. «Перевал Дятлова» (Dyatla Geçidi) (2020)
Dyatlovo trajedisi, son birkaç on yıldır neredeyse herkes
tarafından alay konusu oldu: "savaşlarıyla" medyumlardan, Sovyet
turistlerin ölümlerinden Yeti'leri sorumlu tutan gazetecilere kadar.
Dolayısıyla, bu olaylarla ilgili bir dizi duyurulduğunda, önseziler, en hafif
tabirle, kasvetliydi. Ancak sonuç, hem grubun kendi trajedisine hem de türün
tamamına duyarlı, şaşırtıcı derecede örnek bir araştırmacı drama oldu.
9.
sıra. «Нулевой пациент» (Sıfırıncı Hasta) (2022)
Bir bakıma, "Oyunlar"ın ideolojik öncüsü: Tıpkı
Olimpiyat hazırlıkları dizisinde olduğu gibi, burada da kamera ve prodüksiyon,
uzun metrajlı filmleri belgesel filmlere dönüştürebilecek yetenekte kişiler
tarafından yönetiliyor. Ancak "Sıfırıncı Hasta" daha da ileri
giderek, güzel ve nostaljik görsellerine, tarihimizin az bilinen (ama aynı
derecede önemli) bir öyküsünü, yani Elista'daki bir çocuk kliniğinde ortaya
çıkan SSCB'deki ilk HIV salgınını konu alan kasvetli bir drama ekliyor.
8.
sıra. «Эпидемия» (Salgın) (2018-...)
Koronavirüs pandemisinin başlamasıyla birlikte birçok
kişinin kehanet niteliğinde olduğunu söylemeye başladığı ve Netflix'te büyük
bir uluslararası hit haline gelen bir Rus dizisi. Ölümcül bir virüsten kaçmaya
çalışan bir grup insanı konu alan bu macera draması, Hollywood seviyesinde çok
bölümlü gişe rekorları kıran filmlerin ülkemizde de çekilebileceğini kanıtladı.
Üstelik, örneğin The Last of Us'ta olduğu gibi, yaygın olarak bilinen bir
kaynak materyale dayanmadan.
7. sıra.
«Аутсорс» (Dış Kaynak Kullanımı) (2025)
Okko'nun projesi, 2025'in en iyi Rus dizisi oldu. Ivan
Yankovsky'nin başrolünde oynadığı dizi hakkında daha fazla bilgiyi
incelememizde bulabilirsiniz:
6.
sıra. «Бригада» (Tugay) (2002)
Başrollerini efsanevi Sergei Bezrukov, Dmitry Dyuzhev ve
Pavel Maikov'un paylaştığı bu suç dramasının tanıtıma ihtiyacı yok;
"Brigada"nın konusu, karakterleri ve replikleri çoktan herkesin
dilinde. Yayınlandığı dönemde Rus tarihinin en pahalı dizisi olan dizi,
gangsterlere olan bariz sempatisi nedeniyle kesinlikle hayal kırıklığı
yaratıyor, ancak bunun dışında, prömiyerinden 20 yıl sonra bile hala iyi
durumda olan, kesinlikle örnek bir film.
5.lik.
«Мир! Дружба! Жвачка!» (Dünya! Dostluk! Sakız!) (2020-2023)
90'ları konu alan, merkezinde (şaşırtıcı bir şekilde) çete
savaşları değil, bu zorlu ve heyecan verici dönemde hayatta kalmaya çalışan her
yaştan sıradan insanların olduğu, nesiller boyu süren bir dizi. "Barış!
Dostluk! Sakız!" ilk ve kesinlikle mükemmel sezonuyla bitmeliydi; geri
kalanı ise çok yetenekli olsa da hâlâ ayaktaydı. Ancak başroldeki Yura
Borisov'a asla doyamayız; bu konuda dizinin yaratıcılarını çok iyi anlıyoruz.
4.
sıra. «Настя, соберись!» (Nastya, Kendini Toparla!) (2021)
Verilen: Hollywood filmi "Ters Yüz"den küstahça
ödünç alınmış, benzersiz bir hikaye ve düşük bir bütçe. Soru: Sonuç ne olacak?
Cevap: Lyubov Aksenova'nın olağanüstü performansıyla, her iki cinsiyetten
izleyicinin de mutlaka izlemesi gereken, kadınlar hakkında en iyi Rus dizisi.
3.lük.
«Оттепель» (Çözülme) (2013)
10 yıldan uzun bir süre önce çekilmiş olmasına rağmen, hâlâ
Rus tarihinin en güzel dizisi. Aşka, Sovyet sinemasına, Çözülme dönemine ve
hatta aşkın kendisine bir övgü niteliğinde, muhteşem bir oyuncu kadrosuyla.
2.lik.
«Кухня» (Mutfak) (2012-2016)
2000'ler, tatlı "Daddy's Daughters"dan utanç
verici "Love in the Block"a kadar çeşitli kalitede sitcom'lar için
bir patlama dönemiydi. Ancak türün en ikonik (ve sonradan anlaşılacağı üzere
son önemli) olanı, 2010'ların başında ortaya çıktı: Dmitry Nagiev'in şık
Moskova restoranında aşçı olarak çalışmaya gelen sıradan bir "kötü
adamın" hikayesi. Işıltılı mizah, inandırıcı dram, muhteşem oyunculuk,
muhteşem bir film müziği ve özgün kurgular; işte bugüne kadar varlığını
sürdüren bu muazzam başarılı komedi serisinin formülü.
1.lik.
«Трудные подростки» (Sorunlu Gençler) (2019-2024)
"Troubled Teens"in Rusya'da çekildiğine inanmak
hâlâ zor: Sinemamıza saygısızlık etmek istemeyiz ama gençler için gençler
hakkında film yapma konusunda hâlâ oldukça başarısız. Bunun en büyük nedeni,
yaratıcılarının genellikle yetişkinler değil, hiç ergenlik yaşamamış gibi
görünen kişiler olması. Sonuç olarak, "atmosfer" ve
"ürkütücü" kelimelerini kullanan her film "genç yetişkin"
kategorisine giriyor. "Troubled Teens" ise farklı: Dizi, hedef
kitlesine anlayabilecekleri bir dilde hitap etmekle kalmıyor, aynı zamanda
anlayabilecekleri ve bağ kurabilecekleri konuları da ele alıyor ve bunu
olabildiğince komik, dürüst ve eğlenceli bir şekilde yapıyor. Aynı zamanda, Rus
sinemasına dizinin yayınlanmasından önce kimsenin duymadığı bir genç yetenek
zenginliği sunuyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder