Mert
Serim
Kaynak: http://bigumigu.com/
Sovyet
Rusya döneminde yaşayan iki mimar, dönemin ve sistemin engellerine rağmen
hayallerini çizmeye ve yaratmaya devam etti.
İnsanoğlu gerçeklik ve fiziksel sınırlar üzerinde deneyler
yapmaya başladığı zaman hayal gücünün ve yaratıcılığının duvarlarını da
balyozla yıkıyor. Çevresinde gördüğü ve manipüle ederek kendi faydasına
dönüştüreceği materyallerden uzaklaşarak diğer zihinlerden tahayyül edilemeyen
topraklara ayak basıyor.
Sovyet Rusya dönemi de siyasi, ekonomik, toplumsal ve
kültürel açıdan kendine özgü dinamikleri olan ve bu değişkenlerle döneme dair
bir kurgu yaratan bir kesit değerini kazanıyor. Zamanı bir çizgi üzerine
koysak, Sovyet Rusya döneminin benzeri bir tarihsel döneme rastlamamız da pek
olası değil.
Aleksandr Brodsky ve Ilya Utkin de yaşadıkları hayatın
sınırlarına sığmayan iki sanatçı ve mimar. Bu iki isim, çalışmaları ise hem
dönem hem de teknoloji nedeniyle gerçekleştirilemeyecek olsa da üretmeye ve tasarlamaya yılmadan devam ettiler.
Daha önce Sovyet Rusya'da soğuk savaş dönemine ve uzay propagandalarına odaklanan ve Shaun Tan gibi kendi dinamiklerini ve üretim tekniğini yaratan
sanatçıları inceleyen Gökhan Yücel, Brodsky ve Utkin'in çalışmalarıyla bir dosyacılık serisi
hazırladı. Bu çalışmayı, Gökhan Yücel'in izni ve önsözüyle Bigumigu'da
yayınlıyoruz;
İnsanoğlu yaratıcılığıyla gerçeklik çeliştiğinde kendi
yolunu çizebilen, kendine özel çıkışlar yaratabilen bir canlı. Bunun en iyi
örneklerinden biri ise Sovyet mimarlar Brodsky ve Utkin. Kruşçev’in 1957'de
Moskova'daki Mimarlık Akademisi'ni lağvetmesinden sonra tepki olarak doğan
Paper Architects adlı akıma dahil olan bu ikili hayallerindeki binaları, hiç
gerçekleşmeyeceklerini bildikleri halde projelere dönüştürüyor. Ürettikleri
işleri dünyanın dört bir yanındaki yarışmalara gönderiyor ve büyük başarılar
elde etmeyi başarıyorlar.
Alexander Brodsky ve İlya Utkin bugün modern Rus
mimarisinin en önemli isimleri arasında görülüyor.
Gökhan Yücel’den bazı notlar:
“Brodsky & Utkin diye 2 mimar var SSCB
döneminden. Bu isimlerin olayı, aslında olmayan binalar üzerine çalışmaları.”
"Paper
Architects" adlı akımın temsilcileri olarak 70'li yıllarda çok acaip
hayali işler üretmişler.”
“Kruşçev,
1957’de sosyalist realist mimariyi aşırı bulup, hızlı ve niteliksiz yapılaşmaya
yol açabilmek adına Mimarlık Akademisi’ni kapatmış.”
“Mimari
gelenekleri ve estetiği boşverip hızlı yerleşim birimleri yaratmak için
başvurulan bu yöntem tabii ki mimarlardan tepki görmüş.”
“Paper
Architects, bu isyanın sembollerinden biri. ‘70’lerde ekibe katılan Brodsky
& Utkin de en önemli isimlerinden.”
“İkili,
yarattıkları hayali yapılarla uluslararası yarışmalara katılıp çok büyük
başarılar elde etmeye başlamış.”
“Varolan
çelimsiz, sıradan mimariyi eleştiren işleriyle bir dönemin tasarım isyanının
önemli isimleri olmuşlar.”
“Alexander
Brodsky ve Ilya Utkin, gerçekleri yapılamayacak olsa bile, inatla hayal etmeye
ve üretmeye devam etmişler.”
“2001
yılını hayal ederek yaptıkları "Wandering Turtle" işinde, hareket
eden bir toplu yaşam birimi tasarlamışlar.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder