Emek
Yıldırım
Kaynak:
http://www.yeniduzen.com/
«Товарищи!
– закричал Иван. – Я вот не спал и думал о женщинах. Вы о женщинах подумайте,
товарищи. [...] Женская доля – трудная, женщина стареет раньше, силы в ней
меньше, дети у нее на руках остаются, а ставки одинаковые. Женщины лучше нас,
мужиков. [...] Женщины правильно за себя заступились.» (1)
1917
yılında Ekim Devrimi’nin öncülü olan Şubat Devrimi’nin ilk kıvılcımları, ilginç
bir biçimde aslında (şu an kullanılan Gregoryan takvimine göre) 8 Mart gününe
denk gelen (o zamanlar Rusya’da kullanılmakta olan Jülyen takvimine göre) 23
Şubat günü (St. Petersburg’un o dönemdeki adı) Petrograd’da düzenlenen kitlesel
bir miting ile çakılmıştır.
Hem 1905 Devrimi hem 1917 Şubat Devrimi hem de 1917 Ekim
Devrimi’nde kadınların ve mücadelelerinin oldukça mühim bir yer tuttuğunu ise
belirtmekte fayda var, her ne kadar Rus coğrafyasında siyasal ve toplumsal
muhalefet mücadelesi içinde kadınların varlığı çok fazla görünür ve/veya
bilinir değilse de. Hâlbuki, hem siyasal kültürü hem de sosyo-kültürel yapısı
paternalist ve patriyarkil bir nitelik taşıyan Rusya’da kadınlar Avrupa’daki
hemcinslerinin başlattığı mücadele hattını karşılaştıkları tüm zorluklara
rağmen Rusya topraklarına taşımayı, onu burada beslemeyi ve büyütmeyi
başarmışlardır. Ekim devrimine ve Sovyetler Birliği’nin kuruluşu sürecine doğru
giden yolda, Rus/Rusyalı(2) kadınların hem devrimci hareketler içinde hem
de kadın hareketleri içinde edindikleri faal ve kayda değer konumları ile çetin
koşullar altında hayata geçirdikleri çalışmalarının neticesi olarak oldukça
önemli bir paylarının olduğu da aşikârdır.
Bu minvalde de, Rus tarihine bakıldığında, devrime ve
sosyalizmin inşasına giden süreçte oldukça mühim bir rol oynayan kadınların ve
mücadelelerinin 18. yüzyıla dayandığı görülmektedir. İlk olarak, I. Petro
(Büyük Petro) ile başlayan modernleşme çalışmaları sonucunda Rusya Avrupa ile
daha yakından ilişkilenmeye başlar. I. Petro’nun, Avrupa’dan gelen
mühendislerin, mimarların ve sanatçıların önderliğinde sıfırdan inşa ettirdiği
St. Petersburg şehrinde açtığı St. Petersburg Devlet Üniversitesi’nin de
mevcudiyeti ile özellikle Rus aristokrasisi Avrupa standartlarında bilim,
felsefe ve sanat ile yoğun bir biçimde ilgilenmeye de başlar. Reform ve
Rönesans dönemini yaşayan Avrupa’da ortaya çıkan dönüşüm bu sayede Rusya’ya da
sıçrar ve Rus aristokrasisi Batı ile bağlarını kurar. Böylece de, Avrupa’da
eğitim almış ve artık Batı görgüsüne, kültürüne, fikirlerine sahip bir Rus
entelijansiyasının oluşmasının da ilk adımları atılmaya başlanır. Ayrıca,
Avrupa’da ortaya çıkan toplumsal hareketlenmeler ve devrimler, Rus coğrafyasını
da etkisi altına alır. Yeni fikirlerle dolup taşan Rus entelijansiyası bu
siyasal ve sosyal hareketlenmeler ile, Rusya’daki mevcut siyasal ve sosyal
yapıyı da sorgulamaya girişirler. Elbette ki, bu tartışmalar erkekleri olduğu
kadar kadınları da etkiler. Bunlara ek olarak, I. Petro’nun ölümünün ardından
eşi I. Yekaterina’nın tahta oturması da Rusya’daki kadınlar için oldukça önemli
bir kavşaktır. Onun ardından ise üç tane daha çariçe gelir. Sırası ile; I. Anna
(Anna İvanovna), I. Yelizaveta (Yelizaveta Petrovna) ve II. Yekaterina (Büyük
Yekaterina) idir. Bunlar arasında en önemlisi ise elbette ki II.
Yekaterina’dır. Eşi, III. Petro’nun dedesi olan I. Petro’nun başlattığı Rus
modernleşmesini II. Yekaterina devam ettirir ve Rusya onun döneminde altın
dönemini yaşar. Kadın hareketi için önemi ise, ortaokul eğitimine kadar öğrenim
görebilen kadınların, devlet desteği ile yüksekokul okumasını sağlayacak
biçimde St. Petersburg’daki Smolniy Enstitüsü’nün kurulmasını sağlamasıdır. Bu
başlangıç, aynı zamanda Rusya’daki kadınların da önünü açan ehemmiyetli bir
adım olur.
Bunun ardından ise, 19. yüzyılda da, I. Petro ile başlayıp
II. Yekaterina ile devam eden Rus modernleşmesinin yanısıra Avrupa’da vuku bulan
Fransız Devrimi ve Aydınlanma hareketinin de etkisi ile ortaya çıkan Dekabrist
Ayaklanma da kadınların yeniden siyasal mücadele sahnesine çıkmasına vesile
olan ve ilk feminist tohumların da atılmasına yol açan bir olay olagelir.
Dekabrist Ayaklanma’ya katılan aristokrat kökenli üst-düzey bürokrat ve
askerlerin sürgün edildikleri Sibirya’nın ücra köşelerinde annelerinin,
kızkardeşlerinin, eşlerinin iradi kararları sonucunda onları yalnız
bırakmamaları ve gittikleri bu yerlerde de boş oturmayıp, orada çalışmaya devam
etmeleri başta Rus entelijansiyası olmak üzere Rus toplumunu etkileyen bir
durum olur. Eşleri, erkekkardeşleri, oğulları ile aynı fikirleri paylaşan ve
bunun bedelini de ödemekten kaçınmayan bu kadınlar gittikleri yerlerde
kütüphaneler, klinikler açıp, dersler verirler. Artık eğitimli aristokrat
kadınlar siyasal ve toplumsal konularla daha aktif bir biçimde ve daha yakından
ilgilenmeye de başlarlar böylece. Bilhassa, bu çabaların tesirlerini
Çernişevskiy’den Puşkin’e, Tolstoy’dan Çehov’a kadar birçok yazarın eserlerinde
de görmek mümkündür. Özellikle de, Nikolay Çernişevskiy’nin ünlü eseri Ne
Yapmalı?’nın kadın başkahramanı Vera Pavlovna da Rus coğrafyasındaki kadınları
ve kadın hareketini belirgin bir biçimde etkiler.
Bu kadınların kızları ise elbette ki annelerinden,
teyzelerinden, halalarından gördükleri veya belli başlı yazarların eserlerinden
okudukları kadınların yaptıklarını bir adım öteye taşımaya kararlı idirler. Rus
coğrafyası için, feminist olarak adlandırılabilecek ilk kadınlar olan bu ikinci
kuşak kadınlar aynı zamanda hem kurdukları dernekler aracılığıyla örgütlü bir
biçimde çalışmalarını yürütmekte hem de kadınlara yönelik olarak yazdıkları
makaleler, çıkardıkları dergi ve gazeteler, açtıkları kurslar, verdikleri
dersler, düzenledikleri toplantılar yoluyla da Rusya’da belli bir mücadele
hattı izleyen bir kadın hareketinin ortaya çıkmasını da sağlarlar. Ayrıca, yine
o dönemlerde sayısı hızla artan siyasal hareketlerin içinde yer alan kadınlar
aynı zamanda belli düzeylerde içinde bulundukları siyasal yapının hedef
kitlesinde olan kadınlara dönük çalışmalar da içindedirler. 19. yüzyılın son
onyılları ve 20. yüzyılın ilk onyılları süresince, politik olarak faal kadınlar
için bu durum geçerli idi. Kadınları hedefleyen çalışmalar yürütme üzerinden
belli bir mücadele hattı izleyen Rus kadın hareketinin yanında devrimci
(narodnik, anarşist, sosyalist, sosyal demokrat) örgütlerin, yapıların içinde
olan kadınlar da ikili bir mücadele yürütürler. Çünkü büyükşehirlerde sayısı
hızla artan atölye ve fabrikalarda çalışan kadın işçilere yönelik olarak,
devrimci siyasal hareketlerin içindeki kadın aktivistler tarafından hem
devrimci siyasal çerçeve içinde hem de feminist mücadele zemini gözetilerek
çalışmalar hayata geçirilmeye çalışılır. Diğer bir yandan da, artık kadın
hareketi de yalnızca aristokrat kadınların yürüttüğü bir mücadele olmaktan
çıkıp her sınıftan kadının yararına ve her sınıftan kadının katılımı ile
yürütülen bir mücadele halini de alır. Bunun sonucunda da ilk önce 1905’te
sonra da 1917’de etkin bir biçimde siyasal ve toplumsal hareketlenmelerin
içinde yer alıp, ortaya çıkacak büyük dönüşümün de önemli bir eyleyicisi olma
isteği ve çabası içindedirler. Bu minvalde, bu dönemde öne çıkmış üç kadını tüm
bu çerçeve dâhilinde anmakta da fayda var.
İlk isim, Nadejda Konstantinovna Krupskaya (Надежда
Константиновна Крупска) idir. Vladimir İlyiç (Ulyanov) Lenin’in eşi olarak
tanınır ise de aynı zamanda Lenin ile ömür boyu bir yoldaşlık içinde devrimci
mücadele içinde aktif bir biçimde bulunmuş bir şahsiyettir de. 1869 yılında
Petrograd’da doğar. Devrimci fikirlere sahip, aristokrat kökenden gelen ama
zaman içinde yoksullaşmış bir ailede doğup, büyür. Bu arada, hem devrimci
fikirlere hem de işçi sınıfına aşina bir biçimde geçer ilk gençlik yılları. Eğitimin
ve pedagojinin önemli olduğunu düşündüğü için öğretmen olur. Gençlik
yıllarında, özellikle Lev Tolstoy ile Karl Marx ve Friedrich Engels’in
eserlerinden çok etkilenir. 1895 yılında Lenin’in de içinde bulunduğu “İşçi
Sınıfının Kurtuluşu Birliği” örgütüne girer. Bu örgüt içindeki faaliyetleri
nedeniyle sürgüne gönderilir. Yine sürgünde olan Lenin’le evlenir ve bir süre
Sibirya’da kalırlar. Sürgünden sonra, Lenin’le beraber Avrupa’ya giderek
devrimci mücadeleye orada devam ederler. Iskra’da faal olarak çalışmasının
yanısıra yapılan toplantılarda, çalışmalarda da aktif olarak rol alır. Fakat
esas üzerinde durduğu konu eğitim meselesidir ve dünyadan çeşitli ülkelerin
eğitim sistemlerini inceler ve Marksist bir eğitim sisteminin yollarını,
yöntemlerini oluşturmaya çalışır. 1917 yılında Şubat Devrimi’nden sonra
Rusya’ya dönerler ve Ekim Devrimi’ne giden süreçte Krupskaya aktif olarak
çalışmalara katılır. Hatta, Ekim Devrimi’ni örgütleyen Vyborg Komitesi’nin de
bir üyesidir. Ekim Devrimi’nin ardından da, Sovyetler Birliği’nin inşa
sürecinde hem Sovyetler Birliği’ne özgü bir eğitim sisteminin kurulmasında
belirgin bir rol oynar hem de kadınların haklarına dair çalışmalara da aktif
olarak katılır. Sovyet hükümetinde Eğitim Bakanı olur. Lenin’in ölümünden sonra
üstlendiği bürokratik görevlerin yanısıra yeni eğitim sisteminin geliştirilmesi
için çalışır. 1939 yılında da vefat eder. Kaleme aldığı eserleri de 11 cilt
altında toplanmış, çok çeşitli dillere çevrilmiştir.
İkinci isim, Aleksandra Mihaylovna Kollontay (Александра
Михайловна Коллонтай) idir. Marksist feminizmin önde gelen isimlerinden biri
olan Kollontay; 1872 yılında (St. Petersburg o dönemki adı) Petrograd’da
burjuva bir ailede doğar ve aşırı itina altında büyür. Ailesinin itirazlarına
rağmen, erken bir yaşta evlenir. Evliliği 5 yıl kadar sürer ve bir oğlu olur bu
evlilikten. Eşinin liberal görüşlere sahip olmasına rağmen, evliliği süresince
kendini Marksist kuram okumalarına verir. İşçilere yönelik bir akşam okulunda
gönüllü olarak dersler verirken Yelena Stasova ile tanışır. Bu arada devrimci,
sosyalist mücadelenin de içine girmeye başlar. Evliliği bittikten ve kocasından
boşandıktan sonra Zürih’e ekonomi okumaya gider. Avrupa’da Rosa Luxemburg ve
Karl Kautsky’nin fikirleri ile tanışır ve diğer yandan da devrimci,
sosyalist/komünist hareketlerle ilişkiler geliştirir. Avrupa’dan dönüşte, St.
Petersburg’da Rusya Sosyal Demokrat İşçi Partisi’ne (RSDİP) üye olur ve faal
bir biçimde de çalışmaya başlar. RSDİP’in Bolşevik ve Menşevik kamplara
ayrıldığı 1903 yılında başlarda tarafsız kalmayı seçer. 1904 yılında Bolşevik
tarafa katılır. Fakat 1906 yılında Menşevik tarafa kayar ve 1915 yılına kadar
da Menşeviklerin içinde politik mücadelesini sürdürür. 1908 yılında, St.
Petersburg’daki siyasi faaliyetlerinden dolayı Almanya’ya kaçmak zorunda kalır
ve 1917’ye kadar da Rusya sınırları dışında yaşar. Bu süre içinde, Rosa
Luxemburg, Clara Zetkin ve Karl Liebknecht ile tanışır ve Alman Sosyal Demokrat
Parti içinde çalışmalar yürütür. 1913 yılında Nadejda Krupskaya, İnessa Armand
ve Konkordiya Samailova, kadın işçilere yönelik olarak Rabotnitsa (Работница /
Kadın İşçi) isimli bir gazete kurarlar ve Kollontay da bir yandan yazıları ile
bu gazeteye katkıda bulunur. 1915 yılında yeniden Bolşeviklerin tarafına geçer.
Bundan sonraki süreçte de, Bolşevik Parti’nin önde gelen isimlerinden biri
haline gelir. Bir yandan pratikte siyasal mücadelesini yürütürken de, diğer
taraftan kadın sorunları üzerine yazmaya ve çalışmaya devam eder. Mesela, 1917
yılında Şubat Devrimi’nden sonraki süreçte, başka kadın aktivistlerle beraber
Bolşeviklere ve sendikalara kadın işçilere daha fazla itina gösterilmesi
gerektiği ve St. Petersburg’daki çamaşırcı kadın işçilerin grevi konusunda
baskı yaparlar. Fakat bu husustaki çalışmaları yüzünden Bölge Hükümeti
tarafından hapse atılır. Sonunda Maksim Gorki gibi aydınların araya girmesi ile
serbest bırakılır. Ekim Devrimi sonrasında ise, Sosyal Refah Bakanı olur. Bu
görevi sırasında; başta kürtaj ve boşanma gibi kadın hakları, çocuk bakımı,
mesleki eğitim, kolektif mutfak, ücretsiz anne ve çocuk sağlığı hizmeti gibi
faaliyetlerin hayata geçmesi için çalışır. Kadınların oy verme hakkı, kürtaj,
boşanma, doğum kontrolü ve eşcinsellik gibi konuları legalize eden yasaların
yapılmasına ön ayak olur. Krupskaya ve Armand ile, 1918 yılında Moskova’da
toplanan I. Tüm-Rusya İşçi ve Köylü Kadınlar Kongresi’ni organize eden
isimlerden biridir. Yine bu üç kadın, Sovyetler Birliği Komünist Parti’nin
(SBKP) kadın kolu olan Jenotdel’in (Женский отдел / Jenskiy otdel / Kadın bölümü)
kuruluşunda ve çalışmaların yürütülmesinde etkin roller oynarlar. 1921 yılında
“İşçi Muhalefeti” grubuna katılması ve yeni Sovyet yönetimini eleştirmeye
başlaması nedeniyle gözlerden ırak bir göreve getirilir ve SSCB’nin Oslo
Büyükelçisi olarak atanır. Oslo’nun ardından Meksika ve İsveç’de de
büyükelçilik görevlerinde bulunur. 1945 yılında Stokholm büyükelçilik görevini
tamamlayıp Moskova’ya döner. 1946 yılında Nobel Barış Ödülü’ne aday gösterilir
fakat alamaz. 1952 yılında Moskova’da yaşama gözlerini yumana kadar da zamanını
anılarını yazarak ve SSCB Dışişleri Bakanlığına belli konularda danışmanlık
yaparak geçirir.
Ve üçüncü isim de, Inessa Fyodorovna Armand dır. Nadejda
Krupskaya ve Aleksandra Kollontay ile, Ekim Devrimi’ne giden süreçte ve sonrasında
ismi en çok anılan kadınlardan biridir. Kadın işçilerin sorunları üzerinden
kadınlara yönelik mücadele yürütmesinin yanısıra toplumsal cinsiyet rolleri,
kadınlık, erkeklik, evlilik, aile, aşk, cinsellik gibi konularda gelenekleri ve
toplumsal dayatmaları tümden reddeden ve devrim ile bunların yeniden
tanımlanması gerektiğini savunan bir marksist feministtir. Sovyet kadınları
için oldukça önemli bir şahsiyet olmasına rağmen, Lenin ile arasındaki yakın
ilişki nedeniyle Lenin sonrası dönemde yok sayılan bir isim de olmuştur. 1874
yılında Paris’te sanatçı bir ailede doğar. Gerçek adı Elizabeth d’Herbenville
idir. Babasını erken yaşta kaybeder. Annesinin de üç çocuğa bakmakta zorluk
çekmesi nedeniyle ananesi tarafından Moskova’ya götürülür. Halası ve ananesi;
Fransız kökenli zengin bir Rus işadamının evinde öğretmen olarak
çalışmaktadırlar. İnessa da bu evde yaşamaya başlar ve işadamının çocukları ile
birlikte aynı itinayla büyür. Liberal bir ortama sahip bu evde iyi bir eğitim
alır. Babasının Fransız annesinin İngiliz olmasından dolayı Fransızca ve
İngilizce’yi akıcı bir biçimde konuşmasının yanında, Armand’ların evinde aldığı
eğitim sayesinde Rusça ve Almanca’yı çok iyi bir biçimde öğrenir. 1893 yılında,
evin oğullarından biri olan Aleksandr Armand ile evlenir ve bu evlilikten beş
çocuğu olur. Bu arada, aynı zamanda öğretmenlik de yapmaktadır. Politika ile
ilgisi ise, eşinin kardeşi Boris Armand’ın devrimci fikirlerinden
etkilenmesiyle başlar ve böylece politik okumalarına ağırlık vermeye başlar.
Onu, sosyalist ve feminist fikirlere yönlendiren başlıca eser ise
Çernişevskiy’nin Ne Yapmalı? kitabı olur. Bu kitap aynı zamanda, İnessa’nın
hayatındaki -belki de- en önemli kişi olan Lenin’in de başucu kitaplarından
biridir. Ayrıca, yine eşinin kardeşlerinden biri olan Vladimir Armand ile de
yakın bir ilişki içinde olan İnessa, Moskova Üniversitesi’nde okuyan Vladimir
sayesinde devrimci öğrencilerle tanışır ve devrimci hareketlerle ilk irtibatını
kurmaya da başlar. 1903 yılında RSDİP Üyesi olur. 1904 yılında eşinden boşanır
ve Vladimir Armand ile bir ilişkiye başlar. Bu arada politik mücadele içine bir
hayli de girmiştir. Ekim Devrimi öncesi dönemde siyasal hareketlerin içinde
faal bir biçimde faaliyet gösteren tüm isimler gibi; kah Rusya sınırları içinde
gizli polis ve cezaevi gölgesi altında kah Avrupa’da diğer sürgün politik
şahsiyetlerle geçen bir süreci deneyimler. 1909’da Vladimir’in ölümü sonrası,
1910 yılında Paris’e gider. O dönemde hem Bolşeviklerden hem de Menşeviklerden
oluşan ciddi bir kitle de Paris’tedir. Siyasal mücadelesi içinde eserlerini
okuduğu ve hayran olduğu Lenin ile Paris’te tanışır. Bu tanışmadan sonra hemen
hemen hiçbir zaman da ayrılmazlar artık. Yaygın bir kanıya göre, Lenin ile
aralarında romantik bir aşk ilişkisi gelişmiştir. Fakat, bu sav doğru olsun ya
da olmasın; Lenin’de İnessa’nın oldukça önemli bir yeri olduğu açıktır. Ayrıca,
Lenin’in İnessa’ya verdiği bu değerin yanında, İnessa ve Krupskaya yakın bir
arkadaşlık ilişkisi de sürdürebilmiş iki kadındır. 1917 yılında Ulyanovlar ile
birlikte İnessa Armand da Rusya’ya döner. Ekim Devrimi öncesi ve sonrasında
İnessa Bolşevik Parti’nin altında, Lenin’in yanında devrim için mücadele
yürütür. Ekim Devrimi sonrasında ise Sovyetler Birliği’nin inşası için çeşitli
görevler alır. 1918 yılındaki I. Tüm-Rusya İşçi ve Köylü Kadınlar Kongresi’nin
düzenlenmesinde başı çeken isimlerden biri olur. 1919 yılında kurulan Jenotdel’in
başına geçer. 1920’de Kafkasya bölgesine yaptığı bir seyahat sırasında koleraya
yakalanır ve hayata veda eder. Cenazesi Moskova’da yapılır. Mezarı da, Clara
Zetkin’in ve Nadejda Krupskaya’nın da mezarlarının bulunduğu Kremlin Duvarı’nın
Kızıl Meydan’a bakan tarafta ve Lenin’in mozolesinin iki yanında
konumlandırılmış nekropolistedir.
Sonuçta, bittabi ki Rus coğrafyasının yetiştirdiği devrimci
kadınlar sadece bu üç isim ile sınırlı değildir. Özellikle, 1860’larda başlayıp
1930’lara kadar süren siyasal ve toplumsal muhalefet alanında politik
duruşlarının yanısıra kadınlar ve hakları için de mücadele yürütmüş birçok
kadının ismini anmak mümkündür. Mesela; Anna Filosofova, Nadejda Stasova,
Anna Şabanova, Mariya Trubnikova, Anna Engelhardt, Mariya Spiridonova,
Yevgeniya Konradi, Fanya Kaplan, Natalya Sedova, Larisa Reisner, Anastasiya
Bizenko, İrina Kaçovskaya, Olga Şapir, Yevgenina Çebişeva, Yevgenina Avilova,
Sofiya Panina, Vera Zasuliç, Rosaliya Zemlyaçka, Sofiya Perovskaya, Natalya
Şeremetova, Mariya Volkonskaya, Yekaterina Trubetskaya, Vera Figner, Sofiya
Ginsburg, Yekaterina Kuskova, Ariadna Tırkova, Anna Kalmanoviç, Mariya Boçkareva,
Nina Krilova, Vera Karelina, Anna Yevreynova, Aleksandra Artyuhina, Anna
Milyukova, Yekaterina Şepkina, Lübov Gureviç, Mariya Çehova, Zinayda Miroviç,
Mariya Pokrovskaya, Yelena Stasova, Mariya Blandova, Ludmila Ruttsen,
Konkordiya Samoilova, Klavdiya Nikolayeva, Praskovya Kudelli, Sofiya Smidoviç,
Polina Jemçujina, Anna ve Mariya Ulyanova gibi yaşadıkları çağda kızkardeşleri
için hayli önemli mücadeleler vermiş ve bunların bedellerini de çok çeşitli
zorluklarla karşılaşarak ödemiş birçok kadın daha eklenebilir bu listeye
elbette. (3) Bu tablonun yanında üzücü olan ise hemen hemen iki yüzyıllık bir
geçmişi olan Rus kadın hareketinin Sovyetler Birliği’nin kurulmasından sonraki
dönemde uğruna mücadele verdikleri hakların hepsine kavuşamamaları ve eksikliğini
çektikleri hususları elde etmek için mücadele etmek yerine onlara verilenlerle
yetinmeye çalışıp sessizliğe gömülmeleridir. 1920’lerde verilen haklar
1930’larda geri alınır. Ekim Devrimi’nin ardından 1920’lerle birlikte zaten tek
siyasal-yönetsel kurum olarak SBKP’nin varlığından dolayı tüm feminist
örgütler, dernekler kapatılmıştır fakat 1930’da bu sefer de Jenotdel kapatılır.
Hatta, yine 1920’lerde yasal olan kürtaj 1930’da yasaklanır ve önceden daha
kolay olan boşanma süreci de zorlaştırılır. Sovyetler Birliği’nin ilk anayasası
kadınlara gereken tüm haklarını vermiş ve eşit ve özgür koşullar altında
yaşamalarını garanti altına almayı taahhüt etmiştir. Velakin, 1930’larla
birlikte Parti ve bürokrasinin orta ve üst kadrolarına yerleşmiş erkekler,
kadınlarla bu mevkileri paylaşmak istemezler ve kadınlara yönelik eşitlikçi
yaklaşım sadece propaganda afişlerinde ve belli günlerde dile getirilen
nutuklarda, demeçlerde kalır. Eşitlik ilkesi gereği kadınlar erkekler ile aynı
işlerde, aynı koşullarda çalışmaktadır ama aynı zamanda ev-içi emek ve aile
bakımı da yine kadının yükümlülüğündedir. Diğer bir taraftan, kadınların
gündelik hayatlarının her alanında seksist yaklaşımlardan eviçi şiddete,
fiziksel ve/veya psikolojik tacizden çevre baskısına kadar çok çeşitli ataerkil
unsurların ise varlığını sürdürdüğünü söylemek de maalesef ki mümkündür.
Ayrıca, feminizmin de bütünlüklü olarak bir burjuva ideolojisi olarak görülüp
de başta SBKP olmak üzere tüm Sovyet kurumları tarafından külliyen reddedilmesi
ve düşmanlaştırılması da Sovyet kadınlarının ihtiyacı olan alanın da
kapatılmasına yol açmıştır. Ve zaman içinde de Sovyet coğrafyasında yaşayan
kadınlar kendi iradeleri, kararları, seçimleri, tercihleri, redleri,
direnişleri olmadan sadece kendisine söylenileni yapan salt bir beden olarak
varoluşlarını kurmaya ve bunun üzerinden de yaşamlarını sürdürmeye başlarlar.
Bugün de, Rus coğrafyasındaki kadınlar annelerinden, ananelerinden kendilerine
miras kalan bu nosyonu büyük bir itina ile yerine getirmeye çalışmaktalar elbette.
Son olarak da, dünyanın her yerindeki kadınlara atfen Vera Pavlovna’nın, ünlü
“Dördüncü Rüyası”nda da belirttiği gibi:
Bir insan, tam anlamıyla kendisine eşit olan başka bir
insanla rahat edebilir sadece. İnsan kendisinden daha alt seviyede olan bir
kimse ile sıkılabilir. Tam anlamıyla neşelenebilmesi için kendisiyle eşit olan
kimselerle görüşmesi, eğlenmesi gerek. O nedenle benden önce erkek, aşkta
gerçek mutluluğun ne demek olduğunu bilmiyordu. Benden önce hissettikleri şey
mutluluk değil, yalnızca ani bir sarhoşluktu. Bu duygulara “mutluluk” ismini
vermeye değmez. Ya kadın? Benden önce kadının hali ne kadar acıklıydı! Kadın,
daima emir altında, köle gözüyle bakılan bir yaratıktı. Kadın, sürekli korku
içinde yaşıyordu, ben olmadan, aşkın ne demek olduğunu yeterince bilmiyordu.
Korku varken, aşk olmaz. Bunun için benim ne olduğumu tek bir deyimle anlatmak
istersen “hak eşitliği”dir diyebilirsin. […] Hak eşitliği sayesinde içimdeki
özgürlük duygusu doğmuştur ve bu duygu olmazsa, ben de yokum. (4)
Kaynakça:
-Boris Andreyeviç Pilnyak, 1930, Volga Nehri, Hazar
Denizine Dökülür / Борис Андреевич Пильняк, Волга впадает в Каспийское море,
1930 г., http://ruslit.traumlibrary.net/book/pilnyak-ss06-04/pilnyak-ss06-04.html.
“Yoldaşlar! – dedi İvan. – Dün gece uyumadım ve kadınlar üzerine düşündüm. Siz
de düşünün, yoldaşlar. […] Kadınların nasibine düşenler oldukça çetin, daha
erken yaşlanıyorlar, kuvvetleri daha az, çocuklar sürekli kollarında, ama
ücretleri aynı. Kadınlar bizden daha iyiler, erkekler. […] Kadınlar hakikaten
de kendi kendileri için ayağa kalktılar.”
-Rusça’da “Rus” kelimesine karşılık gelen iki kelime
mevcuttur. İlki “russkiy” (русский) idir ve esas olarak ırksal olarak “Rus”
olma halini anlatır ve köken olarak da Slav/Ortodoks nitelikleri de
barındırabilir içnde. İkincisi ise, “rossiyskiy” (российский) idir ve esasında
“Rusyalı” manası gelip Rus coğrafyasında yaşayan tüm halkları belirtmektedir.
Misal; Rusya Federasyonu’nun Rusçasında bu ikinci kelime kullanılmaktadır:
“Rossiyskaya Federatsiya” (Российская Федерация) şeklinde. Bu yazıda da,
kullanılan “Rus” sözcüğünden anlaşılması gereken de bu ikinci kelimedir.
-Daha çok isim ve ayrıntılı bilgi için bkz.: Norma C.
Noonan & Carol Nechemias, 2001, Encyclopedia of Russian Women's Movements,
Westport, CT: Greenwood Press; Marianna Muravyeva and Natalia Novikova, 2014, Women’s
History in Russia: (Re)Establishing the Field, Newcastle: Cambridge Scholars
Publishing; Barbara Evans Clements, 2012, A History of Women in Russia : From
Earliest Times to the Present, Bloomington: Indiana University Press; Linda
Edmondson, 1992, Women and Society in Russia and the Soviet Union, Cambridge:
Cambridge University Press; Richard Stites, 1991, The Women's Liberation
Movement in Russia: Feminism, Nihilism, and Bolshevism - 1860-1930, Ann Arbor,
Michigan: MPublishing; Natalia Lʹvovna Pushkareva, 1997, Women in Russian
History: From the Tenth to the Twentieth Century, trans. Eve Levin,
Armond, New York: M.E. Sharpe; Barbara Alpern Engel & Clifford N. Rosenth,
1992, Beş Kızkardeş: Beş Narodnik Kadının Anıları, İstanbul: Ataol Yayıncılık.
-Nikolay Çernişevski, 2011, Nasıl Yapmalı?, çev. H. İlhan,
Ankara: Alter Yayıncılık, s. 503-504.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder